Starr 1858 Double Action .44 kaliber

Started by krutnarr, 22. May 2017 kl. 19:49:24

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
En ny revolver kom i dag. Det er en Starr 1858 Double Action .44 Caliber Percussion Army Revolver.

Disse regnes som nr. tre i rekka etter Colt og Remington etter hva jeg forstår.
Den er ikke særlig fin å se til, men det er jo det jeg liker. En real bruksrevolver ;-)
Mekanisk er den sånn tålig. Alle deler er der, men den er knallhard å spenne opp. Må hjelpe hanen litt det siste stykket før den "smetter" i fullt spenn. Den lille "singel action" avtrekkeren bakerst fungerer, men er også veldig hard. Det ser ut som om hovedfjæra er hjemmelaget og muligens litt vell tykk/hard? Kanskje det er årsaken? Tønna er fin og hel med ca. kuleåpning på .460 på alle kammer. Niplene er godt slitt, så de bør byttes.  Løpet er rifla med litt rusk som sikkert lar seg pusse bedre. Tror at denne kan bli moro på banen. Legger ved noen bilder og tar imot alle tips med takk.

Bilde av fjæra som ser litt tykk ut:

Måtte jo ta et bilde sammen med Remingtonen fra samme år :-D

jæger justnæs

Gratulerer med tøff revolver. Gleder meg til å se den hoste røyk og flammer :-)
Best når det smeller!

runastav

Ja det er pussig med den abstinensen, du måtte berre ha ein ny Starr krutnarren hehe;-) Ser flotte ut og så komplett da mann, du vett Dobbel Spenn på disse tidlige revolverene er jo som regel ubrukbare i selvspenn utenom på kloss hold i strid.Studer slagfjæra så finner du velut av om den er uorginal(Overdimensjonert)
Helsing Runar

krutnarr

> Ja det er pussig med den abstinensen, du måtte berre ha ein ny Starr krutnarren hehe;-) Studer slagfjæra så finner du velut av om den er uorginal(Overdimensjonert)

Abstinenser er en alvorlig tilstand runastav :-D Klarte meg ikke uten en Starr, men måtte prøve en dobbelspenner denne gangen.

Skrudde ut hovedfjæra å fant ut at den ikke er original. Den er heller ikke herdet skikkelig så den bøyde seg nedover og ble der etter noen avtrekk. Aner ikke hva den er laget av, så nå er ny fjær bestilt. Skal nok få skikk på revolveren ;-)

jrr50

Hei Kruttnarr ,
 ser du har fått deg en starr dobbelspenner , grattis med ny og tøff revolver ,
ville bare si fra om at s&s firearms har en god del deler til dem , orginal deler og noe ny produsert som passer til orginal,
Gå inn det og se hvis du trenger noe, Phillip sender jo til Norge og han er faktisk ganske rask også 7-10 dager pleier det og ta på det jeg bestiller derfra .
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

krutnarr

Hei.
Takk for tips jrr50. Har sett litt på s&s firearms og funnet noen deler. Han er nokså dyr,men det er mye flott der som ikke er så enkelt å få fatt i ;-)
Jeg trenkte bare ei hovedfjær. De har Dixiegun til salgs som replika for knappe ti daler.
Har bytta nipplene i tønna. De gamle gikk greit ut med litt varme. Det fine med denne tønna er at tannkransen for fremdraget kan skrues av. Da slipper varming å innvirke på herdingen der :-) Min tannkrans kunne skrues rett av uten problemer. Det viste seg også at den var nummerlik med resten av revolveren. Morro :-D Nipplene er samme gjenger som originale Colt og Remington (.225-32)Det var sikkert en forutsetning for å få solgt til forsvaret under borgerkrigen.