Hva er dette? Muskett

Started by sotlur, 27. May 2017 kl. 16:07:42

Previous topic - Next topic

JanS

Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Roy-Terje Kjoberg

Det likner ganske mye på svensk infanterigevær M/1815 - 1849.
J.Alm "Eldhandvapen 2" side 17-19.
Mer samler enn skytter.

kjberg

Med kloss på pipa er det vel en 1815/45 eller tar jeg feil?

sotlur

Kan noen antyde hva denne kan være verdt? Gamlefar som eier den snakker om å selge.
Ladestokken mangler, men ellers er alt på plass og ser bra ut.

Landmark

Det er en 1815/45.
Jeg solgte nylig en i tilsvarende tilstand for kr 6000.
Dette er en morsom skyter om løpet er i bra stand.

JanS

I denne stand maks 4000,-
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Roy-Terje Kjoberg

Nå har ikke sotlur dokumentert tilstanden på musketten - bortsett fra noen bilder - så det er for tidlig å snakke prisen ned.
Mer samler enn skytter.

bubo

Neida,la oss få den ned i null som vi pleier her inne,eller helst litt under...:clap:

kjberg

Den siste jeg kjøpte ga jeg 6000.- for.
Det ble både liming av sprekker og pussing av rust i pipa. Så omtrent slik ut da jeg fikk den. Løpet ble vel ikke så bra innvendig, men skytbar. Prisen er vel det noen vil betale. Ikke så mange ute i markedet.

hcc333

Der er lige solgt et lignende gevær hos Lauritz.com her i Danmark, jeg kan ikke afgøre, om det er helt identisk med geværet her i tråden, men det ligner meget.

http://www.lauritz.com/da/auktion/svensk-perkussionsgevaer/i4670375/#

Omregnet til norske kr. incl. salær og hammerslagsgebyr bliver købsprisen ca. 3.600,- NOK.
Dertil kommer fragtomkostningerne.

Landmark

Hadde det vært et Kongsberg produkt kunne vi akseptert å legge på en ekstra 0

:-D Du får mer for pengene dine om du kjøper en svensk muskett, og minst like mye skyteglede.
Løp og kjøp.
Dette er et greit objekt for å lære seg litt om både oppussing av gamle våpen og om skyting med munnlader.

krutnarr

Enig med Landmark.
De estimerte prisene du har fått her er både veiledende og villedende. Er musketten i hel stand med bajonettfestet intakt og alle deler på plass, så er 4-6 tusen innafor. Jeg solgte et par av disse med alle deler og fine stokker til 3500kr for 3-4 år siden. De er nå "morroskytere" på Jan Mayen. Om de hadde vært Norske så er en null ekstra før komma legitimt ;-)
Kjøp og skyt..... og legg gjerne ut litt flere og bedre bilder av herligheten :-D