Husqvarna rolling block - hvilken modell?

Started by jørn, 01. September 2017 kl. 12:02:12

Previous topic - Next topic

reldor

Religion er menneskets seier over fornuften.

jørn

Da har jeg sjekket de fleste delene på bøssa alle delene har tallet 13 unntatt høna som er randtent har tallet 20. Kolben og framtreet er også merket med 13. Jeg har mer tro på at denne er satt sammen på Husqvarna.

reldor

Høna  kan være original (burde hatt samme nr), jeg har lest et sted at man kunne bestille med både rand og sentertenning.
Men i utgangspunktet var vel alle sivile sentertent..?
R.

jæger justnæs

Ikke om man ser i lista over sivile Husqvarnarifler, reldor. En del modeller ble levert randtent i 12 mm Remington, andre med begge blokker, atter andre igjen med en kombinasjonsblokk om jeg forstår teksten rett.

Du må blade deg litt mer enn halvveis ned på denne oversikten  hos Rottas side skydevaaben.com
Best når det smeller!

reldor

jæger justnæs

Den 'blå boka' er også fin for entusiaster. Der står en del av detaljene og unntakene(hva man kunne bestille som gjør at mange børser ikke stemmer med 'normalen'. Det er et opptrykk i omtrent halv størrelse av originalen og har tittelen Husqvarna Jaktvapen 1870-1977 ISBN 91-98742-77 2.
Detaljer som skiller de enkelte modellene beskrives til en viss grad. Jørns børse sannsynligvis er en spesialbestilling etter min oppfatning så den er en vrien nøtt.
En lien ting som dette er kjekt med boka: Det er bare Model 1 som oppgis med 'Läskstång av trä'. Men...siden de lagde alt mulig p bestilling så tør jeg ikke si hva det er med min ringe erfaring.
Kjapt spørsmål til Jørn:
Siden blokk og børse ikke har samme nummer - kan det være at den er kamret for en annen patron? Tenker mest på noen som likner men er lenger; .450 eller .500 Express, til dømes.

Jeg lurer ellers på om den kan være en Remingtonstudsare NR 26 s.k. norsk modell med noe kortere pipe(boka bruker NR og ikke Mod). Disse ble levert med 'Rund räfflad 92 cm pipa av tung modell.'
Mens bildet i boka viser en med åttekantet pipe... Videre ble de laget  i 12 mm Remington men så kommer det på slutten: 'På särskildbeställning kunde vapnet erhållas även i andra kalibrar. Det er ikke rart av noen mener det er nesten like enkelt å finne en modell som IKKE stemmer med beskrivelsen som en som stemmer :klohode:
Best når det smeller!

jørn

Tok et avstøp av kammeret er nok 12 mm dette.Jeg ha jo skudd med denne, men tenkte det var greit og ta et avstøp. Brukte 50/50 bivoks og stearin.

krutnarr

Hei.
Jeg er enig med jæger på alle felt her. Det ER en Husqvarnaproduksjon med spesielle tillpassninger.  Når det gjelder kolbens merkelige utforming så har jeg lurt på om den lar seg holde og skyte lings? Mulig at eieren av bøssa hadde en bror som var kjeivhent og ville låne den til "ælgjakta" ? ;-)

perk71

Ikke så ulikt den Husqvarna nr.5A som jeg har. Men min rifle er i kaliber 577/500 no.2 Black Powder Express. Original produsert av Husqvarna. Morro å skyte med 140 grains svartkrutt.
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.