Hva slags hagle er dette

Started by arvegutt, 09. October 2017 kl. 9:18:19

Previous topic - Next topic

arvegutt

Jeg har en dobbeltløpe perk hagle som jeg tenker og selge. Jeg vet bare ikke hva slags hagle dette er, annet enn at den må være laget i Frankrike. Det virker nesten som det er brukt bladgull til pynt og bokstaver. På venstre side av låskassen står det "A St Etienne". På høyre side av låskassen klarer jeg ikke å tyde annet enn de siste bokstavene. Grepet på kolben er skåret ut som hodet og forparten på en hjort eller liknende. Hanene likner to dyrehoder. Jeg har undersøkt en del på nettet, men jeg finner ikke akkurat denne haglen. Noen som kan fortelle meg mer om denne?

Roy-Terje Kjoberg

Det ble laget en hel del slike hagler midt på 1800 tallet. Skal du har mer presis informasjon så må du ta av forskjeftet og dokumentere eventuelle stempler:-)
Prismessig så ligger de mellom 2000 og 3500. Litt pekepinn på priser her.
Mer samler enn skytter.

jæger justnæs

Anbefaler deg å prøve å ta en god del bilder av høyre lås med belysning fra forskjellige vinkler og legge ut det som blir tydeligst. Og bildet må være skarpt, så skal du se at det går an å få lest litt. Bildene du har tatt bærer preg av for dårlig belysning til å gi skarpe og klare bilder. Det hjelper også å beskjære bildet så kun feltet med tekst vises.
Best når det smeller!

Browning08

Det er en veldig tidstypisk hagle fra ca 1860-1870. Dette designet med dyrehode på pistolgrepet var det mange som brukte. Den mest kjente var nok Victor Collette fra Belgia. Denne ser imidlertid noe mer "glorete" ut enn de Victor Collette jeg har sett. I byen St Etienne i Frankrike var det utrolig mange mindre børsemakere og mange hadde sin egen stil. Med mindre du finner noen initialer eller merker blir det vanskelig å gi deg noe særlig mer info.