Ukjent gevær modell

Started by Tinytim, 15. November 2017 kl. 18:00:51

Previous topic - Next topic

Tinytim

I går fikk jeg tak i et ganske uvanlig gevær som jeg aldri har sett maken til tidligere. Geværet er et eksersergevær for jegere, med feste for hirshfenger bajonett M/1801. Våpenet er merket med F5 på løpet og på låsen, og har danske jeger kompani merkinger. Utganspunktet for dette våpnet har sikkert vært en lang muskett ca 1750, men har blitt nedkortet på slutten av 1700 talet og påmontert bajonett feste etter 1801. Th.Møller har beskrevet akkurat denne modellen og kaller det glattløpet eksersergevær ca.1750.
Det hadde vært interessant å høre om andre har sett tilsvarende våpen,og eventuelt har mere informasjon om disse. Skulle det være et med norsk merking i tillegg så hadde det vært topp.

JanS

Hva er TL,LL og kaliber/munningsdiameter i mm?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

munnlader

Fin musket !

Jeg tror du har en Dansk eksersers musket for jegere. Ombyggd fra dragon musket/"karabin" M/1751 i 1798, omskjeftet, avkortet sideblikk, og fått bajonett feste mellom 1801/07.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er den avtegnet i gammle eller nye Moller. Har ikke literaturen her jeg er nå, men mener og huske at den er beskrevet i literaturen.

Tinytim

Du gjentar igrunnen bare det jeg allerede har funnet ut og skrevet i mitt innlegg.