Kuletenger til gamle norske militærvåpen

Started by Øyvind F., 02. August 2007 kl. 9:51:10

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Jeg har lurt litt på om jeg skal få laget en serie med kuletenger fra Lee igjen. Prisen vil bli ca. $25 per tang + mva/toll + frakt. Tang + mva vil sannsynligvis komme under 200 norske kroner. Alt avhenger av hvor mange vi blir til å dele fraktkostnadene fra USA.

De aktuelle kalibrene er:

- 18 lødig kammerlader
- 12 mm Remington
- 10,15 Jarmann

Med andre ord er dette en serie med norske militære kuler fra ca. 1850 til ca. 1890. Nedenfor er noen av tankene jeg har om hvert kaliber. Ingenting er spikret eller tegnet ennå, så det er bare til å komme med kommentarer og forslag.

18 lødig kammerlader
Kuletenger til 18 lødig kammerlader er vanskelig å få tak i. Det kan vise seg å bli vanskelig å få laget en kammerladertang hos Lee også på grunn av den store kulediameteren. Jeg sendte en forespørsel til mr. Lee i går om det var mulig å gå laget tenger med en så stor diameter, men har ikke fått svar ennå. Lee lager jo slugtenger i kaliber 12, så det burde ikke være umulig.

I utgangspunktet ser jeg for meg en kule som er tilnærmet lik spisskula fra 1855, altså den med to riller. Originalt ble denne kula skutt med papirvikling, men innbiller meg at dagen skyttere heller er interessert i å skyte med nakne kuler med fett i rillene. Jeg har dermed tenkt å øke kulediameteren fra 17,5 mm til ca. 18 mm. 17,5 mm kuler kan lett bli for små dersom de skytes nakne, og dermed blir presisjonen forringet.

En annen ting er at det slett ikke sikkert at det originale kuledesignet er det mest optimale. Under NM i år ble det blant annet brukt en kule fra en elefantbørse som visstnok skulle gå godt. Jeg heller nok til at vi bør holde oss tett opp til de originale norske kammerladerkulene. Et argument er historisk korrekthet, et annet argument er at vi nå har en ren militær kammerladerklasse i Norsk svartkruttunion. Det kan tenkes at det kan komme restriksjoner på hvilke kuler som skal tillates.

12 mm Remington
Dette er kanskje det kaliberet som vi trenger minst. vi har jo allerede Jämttången, og det fungerer også greit med kuler til .50-70 Gvt. Likevel, en slik kuletang blir relativt billig, og dersom alle blir enige får vi den akkurat slik vi vil.

Det ble prøvet og feilet en del med kulene til 12 mm Remington også i 1860- og 1870-årene. Både Landmark og Larsen hadde sine varianter. Det fantes også en del sivile varianter. Militært hadde kula til å begynne med en relativt dyp hulbase, men denne gikk en etter hvert bort fra. Flere av de sivile variantene jeg har sett tegninger av har en liten hulbase. Jeg foreslår av vi dropper hulbasen. Tengene blir dermed billigere, lettere å støpe med, og jeg tviler sterkt på at vi mister presisjon selv om vi ikke har hulbase.

Et annet spørsmål er om kula skal ha hælbase. Jämtkula er jo hælbaset, og den har et drivbånd som begrenser settedybden i hylsa. Er det fordeler eller ulemper med dette? Her har jeg ikke noen sterke meninger selv.

Når det gjelder design på kula så foreslår jeg at vi baserer oss tett opp til en original kule.

10,15 Jarmann
Jarmannkuler er egentlig det jeg har tenkt minst på. Det finnes en god del originale rifler i dette kaliberet, da helst sivile tennstempelrifler og rolling block-rifler. De originale militære Jarmann-riflene er vel i svært begrenset bruk på norske skytebaner i dag, selv om det finnes tre-fire entusiaster her på forumet som bruker dem.

Originalt var den militære jarmannkula papirviklet, og det vil selvfølgelig si at den ikke hadde smøreriller. Parabellums kaldpressede jarmannkuler ligger tett opp til originalen, og har fungert godt i min jarmannrifle. Et annet alternativ er å lage en variant med smøreriller og med en litt større diameter.

De militære jarmannkulene var flatneset, men dette var fordi de ble ladet i et rørmagasin. Kuler som blir brukt i våpen med rørmagasin må som kjent ha flat nese for å unngå at de dunker borti tennhetta på patronen foran. Ballistisk sett vil det være mest hensiktsmessig å designe en kule med rund nese.

Så hva gjør vi her? Jeg antar at de færreste er interessert i å papirvikle kulene sine. Det mest aktuelle blir derfor en variant med smøreriller og rund nese. Dersom dere ønsker å gå for en variant med glatte sider for papirvikling foreslår jeg at vi rett og slett kopierer den originale kula med tanke på design, kulevekt, diameter og neseform.

Oppsummering
Bruk denne tråden til å si om du er interessert i noen av tengene, eller dersom du har forslag til hvordan kulene bør være. Når du kommenterer så setter jeg pris på om du lager en overskrift for hvert kaliber og formatterer den med fet skrift slik jeg har gjort. Det gjøres ved å markere overskriften og trykke på Fet-knappen.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

nyfiken

Heisann

Vil bare si at dette er et topp forslag og jeg vil gjerne kjøpe en av hver av de to øverste kuletengene (18 lødig og 12mm remington) om dette blir gjennomført i praksis. Er relativt fersk i dette gamet og har mye å lære. Boka til Øyvind er meget informativ for en som meg som vi leke seg litt med svartkruttskyting.

Mvh
Nyfiken

reldor

Hei!

Sett meg opp på en 18 lødig kuletang...og ja det blir vel skutt naken kule.

Richard.
Religion er menneskets seier over fornuften.

nevS

12 MM til meg
Jeg er interessert i en kopi av Larsens Lille i såfall

Trenger du en original så kan jeg sende en til deg
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

chiefen

Er med på en 18-lødig, og en 7,5mm Nagnat om noen har lyst på det!

krutnarr

> - 18 lødig kammerlader
> - 12 mm Remington

Disse 2 er jeg med på og stoler på at dere finner ut av ei kule som alle blir fornøyd med. Nå bruker jeg Lymanshocker (eller no sånt) i 12mm'en og kunne tenke meg noe liknende men litt kortere og spissere da Larsenbøssa mi er så forbaska kort og trang i kammeret. Det hadde vært morro om det gikk å ha en hulbase på den så kan den muligens sizes ned litt og brukes i Wredesbøssa også?
18 lødig kammerlader kula har jeg ingen formening om anten at jeg ønsker å skyte den naken (kula altså, ikke jeg). Så den må bare passe i kammeret så er alt greit.

Kammerherren

Godt initiativ!
18 lødig kammerlader
Jeg har bestilt en 18 lødig kuletang fra http://www.vapenmek.no/ , men det trekker ut, aner ikke om jeg får den. Kan derfor være svært interesert i en kuletang til denne fra annet hold. Ikke minst om det faktisk ender opp med en mer eller mindre korekt kopi av den originale.

Jarmann
Her er jeg svært interesert i en kule med smøreriller, siden papirvikling av så små kuler er et lite he....e. Jeg er enig i at det er greiest med en moderat spiss kule som er best balistisk, siden disse i utgangspunktet ikke kan kalles ekstremt flatskytende...:-D. Jeg lader jo bare Jarmannen med et skudd av gangen uansett.

Blir spennende å se hva folk mener om saken!:-)
Kammerherren

Øyvind F.

En liten oppdatering, jeg fikk svar fra Lee angående kammerladertengene:

«The largest diameter we are able to make is .685 inch. This is limited by the size of the mold block blanks.>

.685" = 17,4 mm, med andre ord akkurat i minste laget for en kammerladerkule som ikke skal papirvikles.

Spørsmålet er derfor om vi skal gå for 17,4 mm, og håpe på det beste mtp. skyting med naken kule, eller finne et annet firma som kan lage kammerladertenger til oss på en billig måte.

Ståltenger kan enkelt slipes opp på denne måten: Slipe opp kuletang. Er det noen som har prøvd om dette går med aluminiumstenger?

Til nevS:
Mener du "Larsens kugle nr. 1" eller "Landmarks lille kule"? Det var Larsens som var den siste, og den med best presisjon. Det er tegninger av begge i svartkruttboka. Larsens var den siste, og den som gikk best. Landmarks kule hadde blant annet betraktelig dypere hulbase. Dersom du mener Larsen kule så er jeg enig, men jeg velger bort hulbasen pga. det dyrere å lage hulbasetenger.

Til chiefen:
Ingen dum idé med en nagantkule. Jeg skyter ikke Nagant selv, og har ikke erfaring med lading av kaliberet. Er det noen som har tegninger av originalkula (eller kulene dersom det finnes flere varianter)? Jeg baserer prisene på at jeg bestiller minst 25 tenger av hver type slik at verktøygebyret på $100 forsvinner. Er det flere som eventuelt er interessert i Nagant?

Til Kammerherren:
Hvilken diameter bestilte du på kula du bestilte?
Øyvind F. - forum admin

Kammerherren

Som du ser på denne siden http://www.vapenmek.no/produkter/stopetang.htm , så står det ikke noe om diameter, så jeg lever i spenning..... Da jeg bestilte den var det den eneste jeg visste om, så jeg tok sjansen på at den var brukanes. Den han leverer er jo til en helt annen pris enn det det er snakk om her, så jeg vil anta det ikke er så aktuelt å ta kontakt med denne leverandøren for å få laget en annerledes kule? ( Selvom jeg ikke kan si hvilken type kule han faktisk lager....)
Kammerherren

Øyvind F.

> Som du ser på denne siden http://www.vapenmek.no/produkter/stopetang.htm ,
> så står det ikke noe om diameter, så jeg lever i spenning...

Ok, jeg sjekket ikke linken og så ikke hvem som står bak firmaet. Jeg har en tang fra han, den er i 17,5 mm. Han lager minst en annen diameter (18,3 mm). Jeg har prøvd begge. Siden kammerne koner ørlite så måtte i hvert fall jeg bruke mellomladninger når jeg skjøt 18,3 mm kula for å unngå luft mellom kule og krutt.
Øyvind F. - forum admin

reldor

Her er et firma som lager store kuletenger i alu. , jeg vet ingen ting om priser hos dem....

http://www.neihandtools.com/index.html

Richard

chiefen

> Til chiefen:
> Ingen dum idé med en nagantkule. Jeg skyter ikke Nagant selv, og har ikke
> erfaring med lading av kaliberet. Er det noen som har tegninger av
> originalkula (eller kulene dersom det finnes flere varianter)?

Har noen mål fra orginalkuler et sted, skal se hva jeg finner. Det enkleste er vel en rundneset hulbase .312 kule eller en hælbase.

Øyvind F.

> Her er et firma som lager store kuletenger i alu. , jeg vet ingen ting om
> priser hos dem.... http://www.neihandtools.com/index.html

Så vidt jeg har funnet ut er dette kanskje de eneste som er aktuelle. Jeg skal sjekke priser.

Når det gjelder 12 mm Remington så kan kanskje noen av disse kulene også være aktuelle. Dette er sivile kuler fra begynnelsen av 1900-tallet.

Øyvind F. - forum admin

laffa

Flotte greier, jeg trenger også 18lødig tang, og har ingenting imot å papirvikle kulene, siden dette også er mest historisk korrekt. Ei tang i 12mm er også aktuell, men da uten drivband som begrenser settedybden.
Jeg har ei Lymantang i bestilling der jeg vil papirvikle kulene for bruk i Kammerladeren. Kulene måler 17.399mm(Lyman New 69 Musket), og er av Minietypen
Skal bli artig å prøve.
Han børsemakeren i Bodø som det henvises til her, har jeg gitt opp. Han har lovt meg ei 18lødig tang til Kammerlader i over et år nå, uten resultat. Prisen har også steget med 100kroner for hver henvendelse

laffa

Hiorthefot

Bifaller dette på det varmeste, og tegner meg med dette for tang i 12,17 og 10,15. Regner med at dere velger det beste alternativet. Gjerne rundnese i Jarman.:-)

Rotta

Jeg bifaller også dette initiativet, og da spesielt med tanke på 18 lødig, Nagant og Jarmann.  4''' har vi mange alternativer til, og det er ikke en kritisk manko på kuler der.  Jeg er imidlertid litt lunken til aluminiumstenger.  Jeg vil heller betale litt ekstra for å få en virkelig god tang, og henviser da til Jämttången som kvalitetsreferanse.  Hadde det vært et alternativ å forhørt seg med de som produserer "Jämttången" om de kunne produsere tenger ala "Jämttången" etter nærmere utarbeidet spesifikasjon?
-Rotta

Sunnhordalendingen

Hei Sjef.

Jeg er med på en tang til 12,17 mm Remington.
Hva angår valg av kule, skal jeg ikke blande meg, men den som både går bra og er historisk korrekt, skulle passe bra.;-)

Flott initiativ dette.

Mvh

reldor

> Jeg er imidlertid litt lunken til
> aluminiumstenger.  Jeg vil heller betale litt ekstra for å få en virkelig
> god tang, >

Ser på sia til NEI   at de lager tenger i "Meehanite (Iron) Molds" , men
kun i standar høyde - hva standar høyde er fant jeg ikke.
Men jeg vil tro at standar høyde gjelder innen for gangbare riflekuler...

R

historie

Blir med på 18 lødig,12 mm remington, 10,15 jarmann. Er også interessert i 7.5 nagant.[/b]

Øyvind F.

Jeg fant en pris på nettsidene til NEI Handtools. Det må være denne som er aktuell:

$110: Large Caliber 1 Cavity  in Meehanite  Mold above .500 - regular block not to exceed 1.40 in length otherwise Tall Block is required -  Call For Details.

Det vil si ca. 638,- for tanga + 25 % mva som utgjør ca. 160,-. Du er dermed oppe i ca. 800,- kroner. Så kommer frakt i tillegg. Det vil si at det kommer opp i såpass store summer at jeg ikke ønsker å ta på meg administreringen, siden såpass mange er interessert.

Jeg har såvidt begynt å kikke på tegninger i dag, og begynte med kammerladerkule. Det vil komme en ny tråd for hvert kaliber etter hvert. Her finner du kammerladertråden.
Øyvind F. - forum admin