Kuletenger til gamle norske militærvåpen

Started by Øyvind F., 02. August 2007 kl. 9:51:10

Previous topic - Next topic

qualibra

Hei Øyvind.Ja,det var noe av det største som har skjedd her på forumet på lenge nå.Sett meg opp på 18lødig og 12mm Remington.Når det gjelder naken kule i kammerladeren,så har jeg for min del skutt mest med en kule som kommer fra en Schølintang.Jeg tror ihvertfall at den kommer derfra.Jeg fant ut at hvis jeg stanset ut 25mm "skillinger" av melkekarton,og formet disse nærmest som en gascheck(unskyld, moderne termer)i et hulpipesett,og så la disse mellom kula og kruttet,så løste jeg problemet med for lita kule i kammeret,Dette er ikke ment som et forslag til løsning,vil bare nevne det.Har skutt mange gode serier på denne måten.I 12mm Remington,er jeg enig i at det såkalte "drivbåndet"noen ganger er kilde til frustrasjon,da man kanskje for å forbedre presisjonen,vil lade kula lenger ut mot riflebommene.
qualibra

reldor

> Jeg fant en pris på nettsidene til NEI Handtools. Det må være denne som er
> aktuell:
>>
> Det vil si ca. 638,- for tanga + 25 % mva som utgjør ca. 160,-. Du er
> dermed oppe i ca. 800,- kroner. Så kommer frakt i tillegg. Det vil si at
> det kommer opp i såpass store summer at jeg ikke ønsker å ta på meg
> administreringen, siden såpass mange er interessert.
>
Er produksjon av verktøyet tatt med i denne prisen?

Det er vel bare tanga til 18lødig som må bestilles her de andre "små" kulene
kan vel lages i LEE tenger som også da er rimligere....

Hvis det blir aktuelt med tang fra NEI er jeg mer en villig til å betale på forskudd.
1 stk 18lødig
R
Religion er menneskets seier over fornuften.

laffa

Forskudsbetaling er en helt grei måte å gjøre det på, slik at initiativstaker
ikke risikerer en økonomisk smell på våre vegne.

laffa

chiefen

Hva med en 17,4mm kule i rett utforming fra Lee men med hulbase? Evt forlenge kula for å beholde vekta?

Øyvind F.

Svar til qualibra
Godt å se at den av de dyktige kammerladerskytterne melder seg på :)

Schölin lager tenger i flere diametre, jeg har en i 17,5 mm, mens han også lager de større, i hvert fall opp mot 18,3 mm. Jeg går ut fra at du skyter med 17,5 mm?

Men, det er en ting jeg lurer på. Er det noen som har prøvd ut om større kuler virkelig er en fordel sammenlignet med 17,5 mm kuler? Jeg har bare skutt en håndfull 18,3 mm kuler, men merket ingen forskjell.

Med en 17,4 mm tang kan eventuelle løsninger være:

- Papirvikle
- Bruke melkekartong mellom kule og krutt à la qualibra
- Bore opp fra 17,4 mm til noe større
- Skyte den som den er og kanskje/kanskje ikke merke noen forskjell

Svar til reldor
Jeg har sendt en forespørsel til NEI og spurt hva en kammerladertang i mehanite vil komme på, eventuell leveringstid, og om de har kvantumsrabatt.

Svar til chiefen
Da har du i realiteten en .69 kaliber miniékule som blant annet Lyman lager, men det kan være en løsning.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Svar fra NEI:

Since this is not listed on the catalog:

The cherry cost is $200.00 - this is the tools we use to cut the mould made of tempered steel

The Mould in Tall Meehanite is $150.00

Shipping to Norway is $16.00

3 weeks

Med dagens valutakurs blir det:

- $200: 1159,36,-
- $150: 869,52,-

i tillegg må det påregnes minst 25 % mva.

Kostnaden til brotsj bli mindre desto flere vi er. Hva sier dere? Det var i hvert fall kort leveringstid om ikke annet. Lee tok 6 mnd. sist.
Øyvind F. - forum admin

Rotta

For egen del er jeg skeptisk til aluminiumstenger, og spesielt til så store kuler som 18 lødig.  Min interesse blir dermed adskillig større når "prosjektlederen" vifter med tyngre alternativer:)

Jeg er med på den her!
-Rotta

reldor

> Svar fra NEI:
> Med dagens valutakurs blir det:
>
> - $200: 1159,36,-
> - $150: 869,52,-
>

Hvis prisen kryper under kr. 2000 med moms pr. tang da er jeg med.

Richard
Religion er menneskets seier over fornuften.

chiefen

Er med på det som kommer av Lee-tenger, men den NEI-tanga blir for dyr når jeg kan få Lymann-tanga for 700kr.

Øyvind F.

Jeg er også med på en NEI-tang, så da er vi nede i 386,- i felleskostnader. Det er for så vidt ikke uaktuelt å bestiller kammerladertenger fra både Lee og NEI, men det forutsetter at minst 15-20 stk. forhåndsbestiller Lee-tanga.
Øyvind F. - forum admin

krutnarr

Her er det mange gode innlegg ser æ.
Morro. Jeg er primært mest interresert i tenger fra Lee pga prisen.
Regner med at de holder i mange år siden det ikke skytes mere en ca.100-150 skudd i året med hver bøsse. Har nå ivertfall ennå ikke klart å ta livet av ei alublock. Går for max størrelse i Lee til 18-lødig og ei grei 12mm kule au fra Lee. Skulle det bli aktuellt med ei Nagantkule så er jeg med der au.
Da er jeg oppe i 3 tenger og det blir litt mye penger med ei ståltang til nermere 2000 kr.

jæger justnæs

Dette er et kjempeløft for svartkruttsporten!
Har lyst på mest alt sammen...
Foreløpig kan jeg være med på Jarmann, 4''', NEI Kammrtladertang og kanskje Nagant.
Kommer selvfølgelig an på hvem som skal lage tengene. Kan ikke kjøpe 4 NEI-tenger...
Går det an å ytre et ønske om å ta med kule til Wredes Gevär hvis det er mange nok som er interessert?
Best når det smeller!

chiefen

> Går det an å ytre et ønske om å ta med kule til Wredes Gevär hvis det er
> mange nok som er interessert?

JAAAA, vil ha!

0,510"-500grs hulbase

Øyvind F.

> Kommer selvfølgelig an på hvem som skal lage tengene. Kan ikke kjøpe 4
> NEI-tenger...

Det blir eventuelt bare aktuelt å lage en 18 mm kammerladertang hos NEI, resten hos Lee.

> Går det an å ytre et ønske om å ta med kule til Wredes Gevär hvis det er
> mange nok som er interessert?

Hm, husk på at jeg må legge ut for dette også. Med fem tenger bare fra Lee begynner vi å nærme oss 25 000,- :lookaround:

Når det gjelder Wredes så er jo løpet identisk med løpet i 12 mm Remington, som allerede inngår i planen. Forskjellen er jo at den ene lades fra tuten og den andre i en messingpatron.

Dersom vi lager kula med en liten hulbase og uten hælbase så skulle det ikke være noen ting i veien for å lage en kule som kan brukes i begge geværer. Hva må diameteren være på en wredeskule, dere som skyter med dem?
Øyvind F. - forum admin

krutnarr

>
> Hm, husk på at jeg må legge ut for dette også. Med fem tenger bare fra Lee
> begynner vi å nærme oss 25 000,- :lookaround:
Her må vi kansje legge noen kroner inn i en pott som en påmeldingsavgift. Burde ikke by på store problemer for de fleste. Vi kjenner jo hverandre såpass;-)
> >
> Dersom vi lager kula med en liten hulbase og uten hælbase så skulle det
> ikke være noen ting i veien for å lage en kule som kan brukes i begge
> geværer. Hva må diameteren være på en wredeskule, dere som skyter med dem?
Hvis kula skal brukes av begge bøssane er en hulbase påkrevd samt at smørerillene er såpass dype at det går ann å size ned kula noe. diameteren er såpass forskjellig på wredesanne at størrelse er veldig individuellt. Du kan tenke deg at kula skal "gli" med liten motstand ned i 4''' løpet på wredes.

Kammerherren

Jeg er med på en 18 lødig tang fra NEI.

Når det kommer til Jarmann tanga, hva er det folk ønsker der egentlig? Smøreriller eller papirvikling? Personlig foretrekker jeg smørerille.....
Kammerherren

laffa

Det ryktes fra Sverige at han som lager Jamttången har gått over i penjonistenes rekker (har passert 80 år), så dette initiativet kommer i grevens tid

laffa

Øyvind F.

Da har folk foreløpig sagt seg interessert i dette:

12 mm Remington: 10 personer.
18 lødig: 10 personer (av disse er fem stk interessert i ståltang fra NEI).
10,15 Jarmann: 5 personer.

I og med at det også vurderes ståltang for kammerladeren, så blir det kun fem tenger fra Lee. På grunn av avgiften for å få laget en brotsj for hvert kaliber, så må jeg helst bestille 25 stk i hvert kaliber, for da faller dette gebyret bort. Jeg er mest interessert i å bli kvitt tengene så fort som mulig. Dere må gjerne spre ordet om tengene til venner og bekjente. Det er ikke sikkert at sjangsen byr seg så snart igjen osv. :)

I løpet av helgen så kommer jeg til å lage et bestillingsskjema der dere kan gjøre en mer bindende bestilling. Pritchett-tengene som jeg fikk laget 25 stk av tidligere kan også bestilles.
Øyvind F. - forum admin

Mr Hanssen

Er med på 18 lødig fra NEI og jarman med fettriller

qualibra

Hei Øyvind.Er det lenge til oppsumering?:-P
qualibra