Kuletenger til gamle norske militærvåpen

Started by Øyvind F., 02. August 2007 kl. 9:51:10

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

> Hei Øyvind.Er det lenge til oppsumering?:-P

Tja, er folk enige nå da? Vi må nok spikre litt mer på jarmannkula f.eks. Som sagt så skal jeg prøve å få et bestillingsskjema opp og gå i løpet av helgen, men kan ikke love noe.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

qualibra

Det er ikkke lett,for ikke å si umulig, å gjøre alle 100% fornøyd.Jeg bøyer meg for de spesifikasjonene som som flertallet lander på.Stoler på at erfaringen alle på forumet her sitter inne med,bringer oss vel i havn.;-) Det er et spennende prosjekt.Dette må vi dra i land.
qualibra

nyfiken

Må si meg enig med qualibra, jeg bøyer meg for de som har mer greie på dette i utforming av kulene. Men lurer på om det blir noe av 7,5 nagant prosjektet. Der kan jeg godt kaste meg på jeg også...

hawken

[Dette innlegget ble flyttet fra en egen tråd til denne. Admin]

Som nytt medlem vil jeg først berømme "forumets far" med "kuletangtiltaket". Meget bra!!
Vil gjerne forhåndsbestille kuletang for 12 mm og Nagant.  Ser ikke bort fra ei til Jarman heller. Utformingen overlater jeg til ekspertisen.

Dette gleder jeg meg til...........!!

Øyvind F.

> Vil gjerne forhåndsbestille kuletang for 12 mm og Nagant.  Ser ikke bort
> fra ei til Jarman heller. Utformingen overlater jeg til ekspertisen.

Det blir nok ikke noe av Nagant i denne omgangen, men kanskje i neste. :-)
Øyvind F. - forum admin

krutnarr

> Det blir nok ikke noe av Nagant i denne omgangen, men kanskje i neste. :-)

Bare et forslag øyvind. Kansje det var en idè å lage et bestillingsskjema/interesseskjema og ta med Nagantkula også sånn for å få en hviss peiling på hvor landet ligger? skulle det vise seg at det er mange som melder seg på så er jo det en grei føring på hvilke kuler som ev. skal diskuteres i neste runde.:-)

chiefen

Føler meg skyldig her, skal prøve å finne de målene jeg har for Nagant-kuler. Har en på plten her,Raufoss fra 1920, den er papirviklet og burde kunne lages hjemme i kjelleren:-).
Jeg har mål et sted for hælbase-kuler og noe som Svein Solli skrev om en hulbasekule. Skal prøve å finne det fram i kveld.
Med dagens dollarkurs er det ikke none katastrofe om vi ikke blir så mange.

Øyvind F.

Her er bestillingsskjemaet:

Bestillingsskjema for bestilling av kuletenger fra Lee og NEI.

Skjemaet kan også brukes til å kalkulere sånn ca. hva totalsummen blir på tengene du kjøper. Merk: Porto fra USA og toll regnes ikke ut, det som regnes ut er:

- Pris eksl. mva.
- Pris inkl. mva.
- Totalsum
- Sum per tang
- Porto fra meg til deg

PS. Hvis du bruker skjemaet som kalkulator, vær vennlig å ikke klikk Send bestilling. :)
Øyvind F. - forum admin

arilar

Hej Öyvind!!
Kom hem från Parma och EM-tävlingarna igår. Hoppas jag inte är för sent ute!! Vill gärna vara med och beställer här 1 st. 12mm Remington och 1st. 10,15 mm Jarmann.
Bästa hälsningar,
ARILAR

Øyvind F.

> Kom hem från Parma och EM-tävlingarna igår. Hoppas jag inte är för sent
> ute!!

Neida, det tid igjen. Du kan bruke dette bestillingsskjemaet. :)

Viktig!

Alle som vil bestille tenger MÅ gjøre det via bestillingsskjemaet.

Denne tråden var kun for å lodde interessen for tengene, og innlegg her er ikke å regne som bestillinger. Bestillingsskjemaet gjør det mulig for meg å holde oversikten over bestillingene, og hvem som har bestilt.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Det har vært overraskende mye respons på tengene. Ett sted må jeg sette grensen. Slik det ser ut nå tenker jeg å sette grensen ved:

[ul]
[li] 30 stk 12 mm Remington[/li]
[li] 25 stk 18 lødig fra Lee[/li]
[li] 25 stk 10,15 Jarmann[/li]
[li] 15 stk Pritchett[/li]
[/ul]

Fra nå av blir det altså første mann til mølla, men det er sikkert mulig å bestille flere senere.

Klikk her for å komme til neste side i tråden!
Øyvind F. - forum admin

kmyr

Hei!

Kjempetiltak:-D

Har måttet låne Kuletenger fra en kompis både til Remington og Kammerlader.
Jeg har forhandsbestilt 1stk 10.15 Jarmann  3stk 18 Lødig fra lee  1stk 18 Lødig fra Nei.
Hadde tenkt å bestille en til Remington også, håper det byr seg en sjanse senere.

Mvh: Kjell I

Øyvind F.

> Hadde tenkt å bestille en til Remington også, håper det byr seg en sjanse
> senere.

Dersom alt går bra, det vil si at tengene blir bra, og at folk treffer blinken med dem, så blir det sannsynligvis bestilt flere tenger.

Jeg måtte sette en grense nå fordi jeg må forskuddsbetale alle tengene, og jeg har ikke lyst til å begynne med noe forskuddsbetalingsstyr fra folk. Dersom Lee av en eller annen grunn ikke vil lage tengene slik som de er tegnet ville det bli en masse rot. Det blir lettere med en gang tengene er «approbert> av Lee.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Sånn av ren nysgjerrighet; er det mulig at produsenter av kulatenger kan anslå en ballistisk koeffisient for kulene?
Alltid moro å teste teori mot praksis. Kanskje ta livet av en kronograf...
Best når det smeller!

Øyvind F.

Da tror jeg at alle tegningene er ferdige. Resultatet ble seende slik ut, for øvrig i naturlig forhold til hverandre:

Jeg kommer til å presentere hver kule grundigere i de respektive trådene i løpet av de neste dagene.

Bestillingen av kuletengene stenges også, så nå er det kun de som har bestilt som får seg tenger.

Jeg har lest på andre fora på Internett at Lee har stor pågang på custom-bestillinger, og har på grunn av dette en mengde ordrer som ligger og venter. Det ryktes at de i det siste har kjøpt en maskin som kun skal jobbe med  custom-bestillinger, men vi må nok regne med å vente en god stund før vi før se noe til tengene.
Øyvind F. - forum admin

The Norwegian

Vet ikke om jeg har fått bestillignen igjennom jeg?? men har sendt en mail igjennom tråden for tenger.Men har ikke fåt noe svar.Kan du sjekke dette opp for meg?? Skulle ha en Tang til 10,15 Jarman.

Hilsen T.P
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Øyvind F.

> Vet ikke om jeg har fått bestillignen igjennom jeg?? men har sendt en mail
> igjennom tråden for tenger.Men har ikke fåt noe svar.Kan du sjekke dette
> opp for meg??

Det er i orden. Navnet ditt og én jarmanntang er registrert. Så lenge dere bestilte gjennom bestillingsskjemaet som lå ute i et par uker så skal alt være greit. Dere fikk en kvittering som kunne skrives ut på bekreftelsessiden dere kom da dere trykket «Send bestilling>.
Øyvind F. - forum admin

The Norwegian

Ok,beklager,men tror den glapp litt forbi...men den komme rnår den kommer.takker for det.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Øyvind F.

Da er tegningene sendt over til Lee. Det skjedde i går, men jeg har ikke hørt noe ennå. De har det visstnok fryktelig travelt, og mest sannsynlig går det over et halvt år til vi ser noe til tengene. For å sitere en av de Lee-ansatte: «We used to have a slow season, but not anymore, now it's busy all the time.>

Vi får derfor smøre oss med en stor dose tålmodighet og håpe på det beste. :ok:
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Da har jeg fått svar fra Lee. Dessverre var det både gode og dårlige nyheter:
[ul]
[li]Gode: Det var ingen problemer med kammerlader- og jarmanntengene.[/li]
[li]Dårlige: Lee lager ikke lenge hulbasetenger. Dette er noe som må ha skjedd denne i det siste, for det var ikke noe problem for noen uker siden. Det vil si at Remington og Pritchett-tengene utgår. [/li]
[/ul]

Remington-kula kan jeg tegne uten hulbase, dersom det er interesse for det.
Øyvind F. - forum admin