Perkusjon revolver og presisjon

Started by arvegutt, 20. November 2017 kl. 19:57:38

Previous topic - Next topic

arvegutt

Er det noen som har erfaring i forhold til de forskjellige replika merkene Uberti, Pietta og Pedersoli når det gjelder presisjon på disse perkusjonsrevolverne? Ser at Uberti og Pietta sine colter og 1858 new army ligger på rundt 4000,-, mens en 1858 fra Pedersoli koster 10700,- hos Børselars. Er sistenevnte et bedre konkurransevåpen enn de øvrige? Finnes det andre som det kan være verdt å ta en kikk på?

aho

Hei!

Min erfaring med 1858 er med Pietta, der har jeg to stk, en shooters modell, med progressiv rifling og som visstnok har litt  finere finish og tilpassning en den andre std modellen. Nå er jeg ikke super imponert av shooters modellen, men veldig god presisjon er det i begge to.
Pedersoli sin er pent laget men om det kan forsvare prisen er vel så som så(hadde nok kjøpt en slik selv nå) . Har en Uberti Remington 1875,patronrevolver, den har også super presisjon mulig litt penere i maskinering osv,  men ikke dumt å kjenne en som kan tune revolveren for deg.
En ting som irriterer meg med replika revolveren er kvaliteten på skruene, myke triste greier. Har du mulighet så prøv flest mulig, kjøp brukt,ha godkjent søknad liggende.

Parelius

Jeg ville satset på Pedersoli.
Av de tre merkene så er de helt klart å foretrekke foran Uberti på andreplass og Pietta på sisteplass.
Gjennomført kvalitet og med dertil pris, men som en klok man engang sa, så er det bare de med mye penger som har råd til å kjøpe dårlig kvalitet:-) (fordi du må bytte de ut oftere).
Det kommer jo selvfølgelig også ann på hvor mye man skyter og hvor mange penger man vil legge i det og ikke minst hvilket ambisjonsnivå man har.

nevS

hva skal du velge ut i fra de kriteriene??

Pedersoli har jeg ikke prøvd men de er veldig lette men sikkert fine å skyte med, personlig foretrekker jeg mer vekt i revolverene.

Uberti:
de jeg har sett og skutt med har hatt store variasjoner i tilpasninger og skjeftestørrelser ikke minst på avtekk og spenn på avtrekket, når jeg sier spenn på avtrekket løfter den hanen når du skal trekke av og det igjen gir ikke noen god presisjon med mindre du er vant til dette.

en god børsemaker retter opp dette med bryner og får flatene i avtrekket parallelle i alle retninger.

Pietta 1858:

De har jeg hatt flere av, de to som har utmerket seg rett i fra esken er den rustfrie varianten med faste sikter.
litt bløte flater i avtrekket men etter noen tusen skudd er det billig å kjøpe hane og avtrekker, reservedelene jeg har brukt har hatt meget god passform.
presisjonsmessig en av de bedre jeg har hatt, er ikke en fordel å gå over 27-28 gn fffg noe som gir slett presisjon.

Nr2 i fra esken:
Pietta 1858 Shooters edition.

Meget bra avtrekk og en passform på delene som inviterer til mye god skyting.
avtrekker og hane er av en annen materialkvalitet enn billig modellene glatte fine flater og skarpt avtrekk som du fort venner deg til. presis god revolver helt ut til 50 meter.

nr 3 fra esken:
Pietta billig utgave.
trenger noe jobb på avtrekket og i noen tilfeller må avtekker og hane rettes opp for å få det glatte fine avtrekket, på alle billig utgaver har jeg limt på en liten messingbit på helspenn hakket for å få ned avstanden til avtrekket går, det hjelper noe veldig på de fleste av de.

nr3,5 fra brukt avdelingen i markedet:
helt vanlig pietta  1858 i stål, tok ut all innmat og oppgraderte med hane og avtrekker fra shooters utgaven,brotsjet ut kammerene til de ble lik diameter.
Det ble en helt grei revolver å skyte med og brukbar presisjon.

Uansett hva slags revolver du velger er det noen ting du bør gjøre og noen ting du må gjøre:
Bør:
Bytte nipler til berylliums utgaven.
prøve .451 .454 .457 .470 kuler det er stor forskjell i kamre spesiellt i shooters utgaven de er koniske.

Må:
kjøpe inn repset til fjører og andre bevegelige deler, spesiellt fjøra til avtrekkeren og tønnestopper.

Bruke smurte wads bak kula når du skal skyte. holder slammingen under kontroll.
fjerne all olje på tønne aksel og tønne før skyting, (jeg brukte bremserens og trykkluft)

ekstra nippelsett og trekker til nipler hvis du ikke kjøper berylliumsnipler
stålnipler blir fort slitte og kan koste poeng og skape frustrasjon.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Parelius

Mitt poeng er at kvalitet koster.

Har selv hatt en rekke våpen fra Pedersoli og de er i en særstilling når det kommer  selve håndtverket.
Har også hatt noen fra Uberti og her er det variasjoner på selve kvaliteten. Kjenner flere som er veldig fornøyd med Uberti og igjen andre som ikke er det.
Kvaliteten kan variere fra våpen til våpen og det er det som ofte skiller et godt merke fra et mindre godt.

Stabiliteten til produkter fra Pedesoli er meget god og du vet hva du får hver gang du kjøper.

Dette er kun mine enkle vurderinger og andre mener helt sikkert noe annet.

NevS sin vurdering er forøvrig meget grundig og god så lytt til han.

arvegutt

Takker for informative svar fra alla