Militær-/sivilomgjort flintlåsmuskett

Started by krutnarr, 25. December 2017 kl. 23:29:24

Previous topic - Next topic

krutnarr

Da er det tid for en liten romjulsqviz.
Fikk i hus en flintlåsmuskett som trolig er svensk sivil bygget på militært løp.
Spørsmålet er om noen har "tydningen" av stempler og merker på løpet.

Bilder:

Det kommer flere bilder etter hvert av hele bøssa. Stokken er hel og fin.
Låsen er litt mangelfull så der må det bygger/files litt ;-)

Lien

Jeg har et løp med ganske lik merking. de eldste stemplene er fra tyskland på 1600 tallet. Regimentmerkingen er fra Eidsvoll Nessiske Compagnie

krutnarr

Takk for svar Lien.
Tror du er inne på noe. Merkene er av samme type og plassering. Så da er Tysk som utgangspunkt et godt forslag :-)

Har funnet et merke på låseblikket også.

Lien

Finner ikke noe makent i merkekatalogen, men hjertestemplingen er mest sannsynlig fra Suhl

krutnarr

krutnarr

Det begynner å ta form her i muskett-verkstedet ;-)  

Musketten var utstyrt med kun låseblikk, nusse, studdel og avtrekker. Jeg hadde noen deler liggende og noen deler ble kjøpt inn fra Track of the wolf. Tok utgangspunkt i en danskelås siden låseblikket lignet mest der. Ingenting er laget for å bli kopi, men kun for funksjon. Nå er det go knall i den gitt.
fengpanna måtte files masse og loddes til blikket. Fjærer er laget/omformet og tilpasset. Hane er en original danske som passa ok. Fengstål er et BB-stål med modifikasjonsbehov. Skruer og gjenger er til dels laget....osv......

Hele musketten kommer siden ;-)

jæger justnæs

Det flasker seg, krutnarr. Godt jobba :-)
Best når det smeller!

krutnarr

Hei.
Jeg lovet noen bilder av den laaaange musketten når den var ferdig. Her kommer de :-)

Den er oljet med et strøk kokt linolje, ellers ingen reparasjon på stokken. Ladestokk er ny. Lås er bygget opp av omfilte/ nytilvirket deler.

Her er et bilde der den ligger sammen med kassepipen fra : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=25043]denne tråden.

Utgangspunktet på disse to bøssene så slik ut:

runastav

Ahhh super gjennoppliving av ein flott muskett krutnarren:-)
Helsing Runar

Lien

Kan du si om stokken er orginal til løpet eller om den er laget senere? Jeg vurderer å bygge opp igjen en muskett av det løpet jeg har liggende.

krutnarr

Hei og takk for svar.

> Kan du si om stokken er orginal til løpet eller om den er laget senere?

Løpet er fra 1731 og stokken passer utmerket. Om de har hørt sammen siden tidenes morgen er vanskelig å si. Jeg anntar det. :-)

reldor

Religion er menneskets seier over fornuften.