M1818 kongsberg flintlås pistol, 200 års jubileum

Started by Svartkrudt, 07. January 2018 kl. 9:55:27

Previous topic - Next topic

Svartkrudt

I år er det faktisk 200 år siden det første våpenet ble produsert på Kongsberg, om de ikke ble levert det året er de i hvert fall årsmodell 1818

http://kvf.no/guns/pistol/bilder/Pistol-Kongsberg-M1818-1-1.jpg

http://kvf.no/vaapen.php?type=Pistol&weaponid=PIST0001

Måtte vel vært et spennende prosjekt for dere flinke våpensmeder her inne å prøve dere på en kopi eller kanskje kopi par da disse ble levert i par, en glattløpet og en med riflet løp å med løskolbe på deling

I NVS årbok 2003 er det en god artikkel med mye gode bilder, finnes vel bare 2 stk igjen i flint å i hvert fall den ene er restaurert så disse er styggsjeldne

JanS

Hærmuseets årbok som beskriver hærens pistoler og revolvere beskriver og viser bilde av dets eneste bevarte M/1818 som var sivilt perkusjonert med tynn hane. Viste bilde fra kvf av en såkalt flintlås M/1818 ser for meg ut på bildet til å være en "fornorsket" svenske M/1807 hvor gammelt treverk, fleste gamle messingbeslag og løp ikke står i stil med nylaget lås, messing fengpanne og avtrekker. For den observante så også legg merke til fornyet/forlenget avtrekkerbøyle hvor framparten har blitt forlenget like under fengpanna hvor messingloddeskjøyten viser. Visere bilde observasjon, beskivelse og tolkning/konklusjon kunne vært mulig om også venstre låsblikkside ble vist hos kvf.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Landmark

Det er ikke tvil om at dette er et objekt som er tilbakeført til opprinnelig tilstand, med et ukjent antall uoriginale deler. Uansett har denne serie nr.1 og løpet er merket Kongsberg V.F.
Pistolen ble vist frem på utstillingen vi hadde på KVF sin salgsmesse for få år siden, men ble ikke fremstillet som noe annet enn det den faktisk er.

JanS

"Tilbakeført" som det så fint heter blant flere på forumet, men det er ikke annet enn juks og bedrag. Solgte man slikt som M/1818 flint så kunne man blitt tiltalt og dømt for falskneri. Hvor står nummeret 1? Hvis pipa er en korrekt kongsbergmerka så er det en Palebrann-brunnet pipe som er avfilt/oppfilt til en slankere variant grunnet mer eller mindre glødeskall alt etter hvor den var i brannen. Rester av messing/kobbersøl kan kanskje også observeres innbrent i pipegodset.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

HAF








Jeg fikk lyst til å skrive litt om denne omstridte pistolen mod, 1818 fra Kongsberg.
For det var jeg som rep. laget noen nye deler til denne pistolen.
Det var to personer som eide denne da jeg fikk jobben med å sette den i stand.
Pistolen er nøye beskrevet i NVS sin årbok fra 2003, og den beskrivelsen er jeg ganske enig i
Jeg legger ut 6 bilder som jeg har tatt.På bilde 4 er Kongsberg vf stemplet opp ned, hvorfor har ikke jeg noen forklaring på,men man skulle tro at om det er ein forfalskning så har dem passet på å satt dette rett.
Bilde 5, overleppen er ny,(den vart laget litt for smal) skruen er ny med orginale gjenger.
Bilde 6,toppen av hanen (3 på bilde) var brukket av og sveiset på ny.Fjær til avtrekker med skrue er laget ny,del nr 1 på bildet er ny fra den røde streken og ned.Slagfjær med skrue er laget ny.
Pistolen var glasblåst fra før jeg fikk den i handa,så låset er ikke nytt men blankt.

Roy-Terje Kjoberg

Takk for en veldig god og saklig tilbakedrivelse av påstanden om juks og bedrag.
Mer samler enn skytter.

Landmark

Her har du gjort en fin jobb, og eieren av pistolen var tydelig på at den hadde gjennomgått en reparasjon/oppussing.Jeg ser ikke noe galt i dette, forutsatt at den ikke fremstilles og videreselges som original/urørt.
Jeg skulle gjerne hatt den i min egen samling:-)

Svartkrudt

Takker for informasjon og bilder HAF! Så dette er den samme eksemplaret som er beskrevet i årboken fra 2003? Du vet ikke om flere eksisterende eksemplarer i flint?

JanS

For flere år siden var jeg hos en storsamler og holdt en M/1818 i hendene. Jeg fortalte at jeg trolig hadde løskolben til modellen som jeg hadde fått som et feilkjøp av en M/1831/46 løskolbe. Hadde tenkt å sende den tilbake, men fant ut ved nærmere studie at løskolben kunne være en sjeldenhet. Ved neste besøk tok jeg den med, men da hadde han kjøpt enda en som jeg ikke likte helt. Løskolben ble prøvd på førstnevnte og den satt som om den alltid hadde vært der! Da den ble prøvd på sistnevnte kom den bare 2/3 inn så her var noe feil helt feil med vinklingen. Fornorsket svenske med svenskefeste? Alt treverk/messingbeslag var svenskt unntatt kongsbergmerket Palebrannpipe/delelås med svenske deler/nylagde deler som ikke er brannbestandige (alt av fjærer og tynne låsdeler). Fortsatt har jeg ikke fått svar på spørsmål og observasjon av loddeskjøten på avtrekkerbøylen. Finsmeden av nydelene på bastarden av svensk M/1807 med Paleebrannlidte pipe (og lås?) har ingen forklaring på hvorfor kongsbergstemplingen er opp ned, men det er det en enkel forklaring på. Når man bruker et brannlidt kongsbergløp til en venstrehåndspistol til en høyrehånds svenske så får man en bastard osende av juks og bedrag. Legimiteten  blir ikke bedre ved at bastarden er omtalt i NVS's årbok, vist på KVF sin salgsmesse og finnes nå på KVF's nettside som en komplett M/1818 flintlåspistol. Bedraget blir komplett for den oppvoksende våpenhistoriske interesserte generasjon som oppsøker nettsida. Så langt ser jeg heller ingen tilbakedrivelse/er av min påstand/er, men jeg synes det er greit med innrømmelser fra sentrale personer som kjenner bare kanskje deler av dens historikk gjennom kanskje flere kremmersamlere.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

runastav

JanS, vi gleder oss til du pakker opp dine våpen som er nedpakket i kasser(Dette har jeg fått fortalt av samlerkompiser(NVS) som gjerne vil sjå din samling av våpen)
For etter det jeg erindrer så har du ALDRIG vist oss et bilde av dine våpen. Du skriver omtrent kun kritikk av andre sine våpen her!Men husk og gi oss detaljebilder av dine så vi kan finne ut om det er gjort endringer/retaureringer eller reperasjoner men det fins nok ikke på dine!
Legger ut foto av mitt bygg av en M 1829 som jeg har stor glede av og ha i min samling, lets make svartkrutt.net grait again;-)
Helsing NVS medlem Runar




Tinytim

Hvilken pistol modell referer du til her:
Når man bruker et brannlidt kongsbergløp til en venstrehåndspistol til en høyrehånds svenske så får man en bastard osende av juks og bedrag.
Meg bekjent så finnes det ingen annen pistol modell enn 1818 som er merket Kongsberg V.F.

JanS

Jeg refererer til et Palebrannlidt venstrehåndsløp M/1818 brukt på en høyrehånds svenske M/1807.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Tinytim

Og hvor har du det fra at denne skulle finnes?
M/1818 ble ikke lagd i noen venstre hånds utgave, bare som en studser og en flankør begge for høyre hånd.

JanS

Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Svartkrudt

På den svenske M1807 er underbesklaget festet med en skrue ca midt på grepet å enden på beslaget går ikke under messingkoppen sluk som på den norske M1818 å jeg kan inke se noen antydning til noe skjøting der eller tetting av hull til skrue der i mot er det lett å se skjøten fremst på underbeslaget som også den som har restaurert den er åpen om
Synes artikkelen fra NVS årboken virker veldig grundig, kanskje det en dag det dukker opp en intakt slik at de kan sammenlignes

JanS

Restauratøren av pistolen nevner intet om pålappet del av avtrekkerbøylen framfor fingerbøylen, hvor dens avrunde del har blitt forlenget med ca. 1,5 del og blitt spissere. Dette har blitt utført fordi den har vært for kort i forhold til originalen.     Dermed mister resten av avtrekkerbøylen med nummer 1, ja tenk hvilket nummer, sin troverdighet. Messing er lett å kopiere og forme også med nummer noe forumets flinke kopiister kan nok mer om enn meg. Legg også merke til nasebeslagets bøyende nedover klemform på løpet. Med første øyekast kunne man tro at løpet var svampet, men det er det ikke. Avfiling av klødeskall har medført mindre diameter som messingen må krympes og tilpasses for.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

valkyrien

Det kunne vert en interessant våpenhistorisk tråd å følge med på men nå leser jeg den av helt annen interesse.
Men tilbake til pistolen. Jeg liker den. Jeg har utover at jeg ikke eier den ikke noen negativt å bemerke om pistolen..

Hvis det skulle være noe i JanS påstand ang glødeskall og mindre diameter så er det jo rart at stempla er så tydelige. De skulle jo vert gløda/ rusta vekk eller minimum vert utydelige. Hvis påstanden om svindel og venstre pistol skulle holde stikk har vi jo gjennsveist tennhull og feli spor i svansskrue som indikatorer. Hvis så ikke er tilfelle, vil JanS da trekke sine alvorlige påstander?  

Jeg trodde og som andre har skrevet at 1818 pistolene ikke var høyre/ venstre pistoler men hvis annet er tilfelle så ok.

Jeg har lenge tenkt å legge ut en Kongsberg kammerlader på forumet. Det er en original 2 bånds uombygd militær m 1860 kammerlader med 1860 skarpskyttersikte. Dette er et svært sjeldent våpen og burde for de fleste vert av vennligsinnet interesse.
Men det har jeg pga feks JanS hang til slakt ikke orka. Her vil jeg raskt få høre om alt som er feil. Den har stokk i flammebjørk , er datert men desverre ikke nummerert. Tar ikke sjangsen på at våpen og eier blir stående i den digitale gapestokken !!

Yellowboy

kopiister ? Nå er det nært rasisemekortet:angry:

Øyvind F.

Som jeg har nevnt tidligere har JanS åpenbart store kunnskaper om gamle våpen. Dessverre skjærer det seg ofte når denne kunnskapen skal kommuniseres ut til oss andre.

Her er tre tips til fri avbenyttelse av alle, som muligens kan bedre stemningen:

Ha respekt for andre
Eksempel: At noen her inne lager replikaer for å lure nåværende eller fremtidige samlere er en vrangforestilling. Vi deler den samme lidenskapen, selv om den manifisterer seg i ulike former. Å omtale andre med negativt ladede begreper som «tusenkunstner» og «kopiist» er uønsket.

Vær ydmyk
Selv den beste kan ta feil, men det krever sin mann å innrømme det. Litt ydmykhet hjelper ofte. Ser dere noen forskjell på disse to neste identiske setningene?

JanS skriver det slik:

«Avfiling av glødeskall har medført mindre diameter som messingen må krympes og tilpasses for.»

Jeg ville sagt:

«Kan avfiling av glødeskall ha medført mindre diameter som messingen må krympes og tilpasses for?»

Dokumenter påstander med kilder
Dette er er diskusjonsforum, og en må forvente å bli korrigert en gang i blant. Det er få av oss som levde og virket før 1890. Skal du påstå noe om våpen fra før denne tid, bør du derfor dokumentere påstander med kilder.

Til slutt så håper jeg at du legger ut bilder av kammerladeren, valyrien. Da får vi en anledning til å øve oss på de tre punktene over. :knegge:
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Tinytim

Jeg hadde heller ikke tenkt jeg skulle kommentere noe mere i denne tråden, mye av samme årsak som har kommet frem her, men siden det blir lagt frem så mange påstander
 om denne pistolen og også om andre pistoler av samme modell som heller ikke dokumenters så får jeg prøve å føre tråden videre.
Jeg har studert denne pistolen og skulle gjerne eid den selv, om den er restaurert gjør ingenting, det er bedre at den blir tatt vare på og satt i stand. Jeg kjenner også til historien til pistolen fra den ble funnet til den har havnet hos dagens eier. Blant samlere er dette den eneste kjente utgaven i flint av M/1818, før JanS slenger frem at han har holdt i en hos en samler, og samtidig prøvde sin 1818 løskolbe på samme pistol, hvis dette er riktig så må jo dette være informasjon som er "gull" verdt og som må dokumenters, både samlere og også forsvarsmuseet ville satt utrolig stor pris på dette.
Påstanden om at dette er en brent utgave av en venstrehånds versjon av M/1818 er også noe spesiell siden all dokumentasjon og beskrivelser av denne pistolen kun beskriver en flankør og en studser versjon som begge er beregnet for bruk med høyre hånd. De få kjente våpnene av modellen er også alle høyre hånds utgaver.
Det blir lagt også frem noen påstander om nese beslaget og avtrekkerbøylen som blir bare påstander så lenge JanS ikke har noe annet en sine egne synsinger å vise til.
Under her ser dere nese beslaget på tre forskjellige 1818 pistoler, som dere ser er alle litt forskjellige,men det er ikke så rart når man vet at dette er det første våpen KV produserte.
Etter min mening så har ingen av disse våpenene har vært med i Paleè brannen.

1818 modellen som er diskutert i tråden

1818/46 KV(privat)

1818/46 sivil(FMU)