Største hældiameter 7,5 mm Nagant

Started by Øyvind F., 12. January 2018 kl. 13:58:17

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Etter ønske fra flere planlegger jeg å få laget opp kuletenger til 7,5 mm Nagant. Planen er å lage to varianter:

• En hælbasekule for spesielt interesserte som i mål og form skal bli identisk med originalkula. Denne må papirvikles.
[* ] En hælbasekule med to smøreriller som er basert på en original Norma-kule. Denne trenger ikke å papirvikles, men smørerillene vil havne utenfor hylsa.
[/list]

Dagens hylser er gjerne litt tykkere i godset enn originalhylsene. Når det gjelder kula med smøreriller, så jeg lurer på hvor stor diameter hælen kan ha (altså den delen av kula som skal ned i hylsa). Jeg har sett for meg ca. .305", det vil si det samme som Norma-kula og Jämttången.

Noen synspunkter blant Nagant-skytterne? Er det forskjell på innvendig diameter i f.eks. nedkortede .32–20, Bertram og Fiocchi?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

The Dane

Jeg har prøvet 3 forskellige kugler til Nagant og kan berette dette:

1) Original tang fra Jørgen Andersen (Hunters House)
Efter sigende kopi af original.
Base/hæl ca. 309" og jeg skal size hylstret for at holde på kuglen.

2) Eget design med base/hæl ca. .319" og den sidder fint uden sizing eller crimp

3) Design fra Accuratemolds i USA
Base/hæl ca. .309" også her skal jeg size hylstret for at holde på kuglen.

De skyder alle bedre end jeg kan ;-)

Men jeg har været nødt til at lave en lille "necksizer" til hylstrene så de kan holde på kuglerne.
Her ses 32-20 før og efter afskydning.

Her er mit råd:
Lav "basen"/hælen konisk så den glider ned i et afskudt hylster og ender med at kile fast til slut.
Fra .315" til .319-.320"

krutnarr

> Etter ønske fra flere planlegger jeg å få laget opp kuletenger til 7,5 mm Nagant. Planen er å lage to varianter:

Hurra :clap:
>
>  Jeg har sett for meg ca. .305", det vil si det samme som Norma-kula og Jämttången.

Jeg bruker nå kule ".310 kadett og LEE .311 med de målene der på det som skal ned i hylsa. Fungerer tålig. Skal det brukes diesett så kan ikke yttre diameter (bæreflaten) være for stor.
Skal hælbasen være kun .305 så er jeg redd for at de vil slarke litt i hylsa. Tror de bør ha hæl på ca .310. Skal kula settes uten dier så må de vertfall det. Har målt 20-30 hylser som er skutt og de måler nesten alle .309-11. Der er det selvfølgelig forskjell fra revolver til revolver.
>
> Noen synspunkter blant Nagant-skytterne? Er det forskjell på innvendig diameter i f.eks. nedkortede .32–20, Bertram og Fiocchi?

Har målt litt på hylsene jeg bruker. Originalhylser (1919...),Normahylser, 7,5mm Swiss og 32-20 nedkorta til originallengde. Finner liten eller ingen forskjell utenom på gamle originale som er litt tynnere i gods.

Redigert....

The Dane som skriver over her har helt rett..... Muligens at basen bør være helt opp mot .315-.320. Spesielt om kulen er så stor at det er mulighet for gasstetting i kammeret.

The Dane

laffa

Jeg bruker .310 Cadetkula, støpt i ei tang fra CBE. Denne kula har en base på .307. Jeg presser hylsa til jeg har en innvendig diameter .305
Da sitter kula godt, og kula kan settes uten at det skaves av bly. Skal patronen lades uten ladeutstyr bør vel basen være litt større eller papirvikles. Mine hylser måler .310- .315 etter avfyring.

laffa

nevS

Jeg fikk best tetting i kammer med 8mm nambu kule.
Nagantkulene strekker seg veldig pga konstruksjon med kone kammere og lang overgangskon.

Tror JJ og Krutnarr fikk noen av de en gang i tiden for testing, mulig de har for å få vitale mål.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Øyvind F.

Takk for gode svar. Dessverre er variasjonene så store at en ikke kan gjøre alle til lags. Dermed må basen lages liten nok til at de med trangest hylser kan bruke den. Heldigvis er sizing av hylsene en mulighet for de som eventuelt opplever slark.

En liten kon er ingen dårlig ide. Jeg starter på .306" og ender på .312". Største diameter på bæreflaten setter jeg til .326".

Når ungene bestemmer seg for å starte dagen kl. 05.45 en søndag morgen blir det i det minste tid til å tegne litt. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage to smøreriller som den til venstre, men rillene blir for små. Det beste blir nok en som den i midten. Til høyre kopien av originalkula for papirvikling.

Øyvind F. - forum admin

The Dane

Til de som måske løber ind i problemer med at necksize i 32-20 eller 30M1 dies så passer en 7,65x21Parabellum FL sizer perfekt ;-)

The Dane

Nå Øyvind hvornår kommer den så?
Formen jeg ikke kan undvære :-D

Øyvind F.

> Nå Øyvind hvornår kommer den så?
> Formen jeg ikke kan undvære :-D

Det ser absolutt ut som du trenger flere støpetenger. :knegge:

Ingenting er bestilt enda, men dersom det blir noe av disse støpetengene så kommer de nok i løpet av året.
Øyvind F. - forum admin

Bjarte E.

Jeg har noen få kuler som Clarry Haglund støpte i jamttangen for Nagant.
Av de kuletypene jeg har prøvd er det vel denne som har gått best. Uten at det ble noe rekord av den grunn;-)
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Øyvind F.

Da har jeg omsider lagt inn en bestilling på Nagant-kuletenger hos Lee. Når støpeblokkene blir levert er ikke klart, men det blir nok ikke før i februar/mars 2019.

Øyvind F. - forum admin

historie

Vil tengene bli lagt ut i butikken,  eller er det mulig reserver en tang?

Øyvind F.

Ja, de blir lagt ut i butikken og prisen blir trolig identisk med 12 mm Remington-tengene (dvs. rundt 599,–). Jeg tar ikke forhåndsbestillinger, men det er bestilt nok til at lageret forhåpentligvis varer en stund.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Det var en fin gladnyhet på tampen av året :-)
Best når det smeller!

Øyvind F.

Da er tengene kommet (i hvert fall noen av dem). Støpte noen kjappe testkuler, og kulevekten er ganske jevn på 121,5–121,8 grains.

Jeg legger tengene ut i butikken i løpet av kvelden eller morgendagen.

Øyvind F. - forum admin