Perkusjon stemplet IONAS KIELLAND

Started by bubo, 20. January 2018 kl. 17:46:26

Previous topic - Next topic

bubo

Dette er vel ei engelsk børse,trur eg...:klohode:
Noen som har peiling på hvem denne Ionas Kielland kan være?

BEN74

Det skal kanskje være Jonas Kielland?

https://no.wikipedia.org/wiki/Jonas_Schanche_Kielland

Jonas Schanche Kielland (født 11. juli 1791 i Stavanger, død 3. juli 1852 i Stavanger) var en norsk handelsmann og politiker. Han var ordfører i Stavanger i 1837-38 og 1841-42.

Han var sønn forretningsmannen Gabriel Schanche Kielland, og tok over handelshuset Jacob Kielland & søn etter sin fars død. Ble i 1820 dansk og i 1821 britisk og russisk visekonsul. Han var også stortingsrepresentant i 1839.[1]

Han døde på Ledaal i Stavanger 3. juli 1852.

bubo

Hei.
Jeg fant også dette på min leting...
Det ser ut som dette "handelshuset" hadde navnet JACOB KIELLAND & SØN til det gikk inn i 1863(?).
Om dette geværet ble solgt herfra som "reklame" for forretningen,burde det jo vært dette navnet som var preget på sikteskinnen.
Nå var jo Jonas ordfører og høyt på strå,så han kunne sikkert få sitt navn innslått.:-)
Noen som har andre geværer med norske navn som ikke kan festes til noen forhandlere?
F

Jon

I det gotiske alfabetet skrives I og J likt derfor ser man stadig at disse brukes om hverandre i eldre skrifter og merkinger. Et godt eksempel er denne annonsen fra Tenden 1888. Ser man merkingen på våpenet så er den skrevet med I mens firmanavnet i annonsen er skrevet med J.
Børsemakeren het Isak Rasmus Tenden.

Roy-Terje Kjoberg

Kjøpte en stifttenningshagle fra Trondhjem i fordums dage og den har tilhørt Niels Parelius. Han var militærlege (stabslege?) der i sin tid. Navnet ser ut for å være innlagt med gull.

Mer samler enn skytter.

JanS

Handelshus og forretninger som solgte våpen som Kielland og andre kjente norske våpenforretninger solgte utenlandsk produserte våpen/hagler med sitt navn på løpet. Som  opplyst ser det ut som engelske stempler under løpa. Rikinger og viktige personer fikk sitt navn inngravert i metallet og fylt med sølv eller gull for å vise sin status i samfunnet.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

bubo

Jau....
Niels Parelius ser nok ut til å ha fått dette utført av en bøssemaker/gravør,mens Jonasen min muligens har stemplet det inn selv...første I-en er ikke helt i senter..:-)
Om det er denne Kielland fra handelshuset JACOB KIELLAND & SØN som har eiet denne,fant jeg ut i ei bok på nasjonalbiblioteket.no at han døde som ungkar,så da er det vel ikke noen slektninger som er interessert i å ha dette klenodiet.
Av forretninger som stemplet sine våpen med navn kjenner jeg til Hagen,Larsen og Tenden også vel...
Om noen har flere navn å komme med,kunne det bli ei interessant liste..
F

runastav

Denne Rolling Blocken i kal 32 RF  er solgt ho A.Olsen i Hønefos;-)
Helsing Runar

JanS

Utenlandske våpen solgt av norske "våpenbutikker" har graveringer fra de fleste byer/tettsteder. De fleste våpen jeg har sett med norsk salgshistorikk er hagler (EL og flest DL) og noen S/S hagle/rifle. Graveringstradisjonen ser ut til å avta på 1920-tallet for så å ta slutt på 30-tallet og før krigen. Grunnen var nok en økende konkuranse og at graveringen kostet mer "enn den smakte". På slutten av 20-tallet ser det ut som at "butikklakklogo/dekal/klistermerke" overtok og ble festet bak på nedre kolbedel og flere husker nok Gresviglogen. Selv har jeg sett Kongsbergs rednings/fangstgevær M/1928 i kasse solgt av tidligere våpen/sportsbutikken Finn de Lange i Bergen på 1930-tallet, med butikkens logo på lokket. Runastavs viste 32 Remingtonrifle var en flott representant som jeg ikke hadde sett før.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.