9mm Nagant M.1883

Started by Pensjonist, 17. January 2018 kl. 15:28:08

Previous topic - Next topic

Pensjonist

I følge et innlegg fra Petter123  fra 2012 her på Svartkrutt.net beskriver han at Serienumre opp til litt over nr 200 er registrert i "rullen", for 1883 9mm Nagant revolvere hvorav noen få med serienummer som også har en bokstav i nummeret, eksempelvis nr 2a og 2b, 60a og 60b osv.  Jeg har selv en som er merket 60B og lurer på om det er noen som kjenner til hva denne bokstavkoden med partall betyr ?

JanS

I 1883 kjøpte forsvaret inn 209 Nagant offisersrevolvere M/83 i 9mm fra Belgia. De var både i DA og SA versjoner. Ved svenskenes prøver i 1884 av revolveren så lånte de inn numrene 14 og 16 fra vår serie. Jeg antar derfor at de er nummerert fortløpende fra 1-209. Jeg er ikke kjent med nevnte bokstavkode, men tenkte om den kunne referere til DA og SA versjon. Offiserene foretrakk oftest DA versjonen som nok var dyrere, men jeg antar at de beste skytterne foretrakk SA. Er din 60B i SA eller DA versjon?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Ifølge Hærmuseets årbok 1951-52 har museet en 9 mm selvspenner revolver for offiserer og underoffiserer M/1883. Selv har jeg bare sett en som var relina siden den nok hadde blitt konvertert til cal. 22 øvingsrevolver/startrevolver. Løpsmunningen avslørte at den dessverre var en jukserevolver. Altså en forfalskning som tidligere eier ikke hadde opplyst om ved salg for å tjene mest mulig.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Pensjonist