Kongsberg Rolling Block M/1891 kavaleri karabin

Started by LesBaer, 10. April 2018 kl. 11:26:14

Previous topic - Next topic

LesBaer

Alle Deler i låskasse har våpen nr.2085 med Kronet"K".
Baksiktet har annet nr. LNO 2782.
Løpet har også våpen nr. 2085.
Kan noen fortelle noe mer om dette våpenet.
Kan noe komme med en prisvurdering hvis mulig ut i fra bilder?

JanS

Se detaljer på www.kvf.no.angående M/1888 og 1891 karabin ("Toten-karabin). Ved forbedringen fikk bare baksiktes sideflate og kolbekappe våpenets nye nummer som på ditt er LNO 2782 som også skal finnes på kolbekappen. De andre nummer 2085 med K-merke som finnes skulle ha vært avslipt og nummer finnes sjelden på pipa som ditt. Nummeret 2085 må ha vært våpenets tidligere nummer før siste forbedring. Manglende treflis på overtre, manglende bakreimfeste og gravrustsår på låskasse trekker prisen ned og prisen blir den interesserte er villige å betale i et firsifret beløp.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Svartkrudt

LesBaer jeg lurte på hvordan er overtreet på M/1891 festet på oversiden av løpet? Er det bare presset inn mellom forsiktet og fronten av låskassen eller er det en bred bladfjær som klemmer rundt løpet?

Ser du hadde tatt av på din, hadde vært supert om du hadde et bilde av innsiden også

Takker for alle svar

Trond

Så vidt jeg husker er det to bladfjærer til hver sin side av pipen som holder det fast.

Svartkrudt

Quote from: Trond on 28. June 2024 kl. 20:21:24Så vidt jeg husker er det to bladfjærer til hver sin side av pipen som holder det fast.

Ja det var det jeg tenkte, ser disse to sporene på hver side som sikkert er for bladfjærene

Ser ut som baksikte også har et innfrest spor som presser ned overtreet

Trond

Jeg har sett at helstrøkne eksemplarer av disse har gått for kr 30 000+ og at relativt slitne Toten-varianter som tydeligvis har vært nedgravd med den ene siden i rimelig grei stand og den som har ligget ned med gravrust og til dels råte har gått for kr 15-16 000. Jeg ble i sin tid tilbudt to helt elendige M1889 av Walter Svendsen for kr 8000 for begge. De var like dårlige på begge sidene og antagelig umulige å til å bli nogenlunde greie ut. Jeg takket nei - og har angret på det i årevis. Jeg fortsatt ikke M1889 i samlingen.