Krutthorn

Started by FrankWS, 25. April 2018 kl. 14:50:12

Previous topic - Next topic

FrankWS

Er det noen som har info om dette krutthornet? Det står B 47 i bunnen. Lengden er 30 cm og åpningen på tuten er 18 mm. Er dette et militært  krutthorn?

jæger justnæs

Kunne jo tyde på militært bruk.
Hvor langt er det?  Og del gjerne bilder av tuten og åpne-/lukkefunksjon.
Best når det smeller!

FrankWS

Hornet er 30 cm langt og åpningen på tuten er 18 mm

JanS

Dette er et temmelig stort krutthorn og på grunn av merkingen B 47 er det nok militært av europeisk opprinnelse - Hollandsk eller engelsk?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

munnlader

Det ser ut som et fengpannekrutthorn for arteleri, basert på form og lengde. Loddingen med bly er ny, det ble brukt messing. Typen ble skjennerelt brukt over hele Europa. Proppen er senere. Basert paa merkningene hvil jeg si tidlig 1800 tall. Mulig DKN, men kan også ha Engelsk proviens.

munnlader

Beklager, feil munningen ser helt riktig ut. Bildene lastet ikke ned på egen PC ved første svar. Fint artelerti fengpannekrutthorn fra slutten av 1700 tallet / tidlig 1800 tall !

Mitt er mulig tidlig 1700 tall og har trebunn og et to siffret nummer i bånn som på ditt:

Festeandordningen på mitt ser ut til og ha vært en lær reim i sporet som er skåret under munningen som på musketer krutthornet du ser fra F4(1699 - 1730) sin tid. Senere fra m/1777 og M/1789 ser vi messing som forsterker munningene på de militære krutthornene for musketerer og arteleri. Dvs siste del av 1700 tallet.

FrankWS

Takker for opplysninger om krutthornet. Alltid noen som vet der ute. Flotte krutthorn du har avbildet munnlader. Jeg legger ut et annet horn med et nytt spørsmål i en annen tråd, er det uløsbart? kanskje, men jeg prøver, kan være noen som sitter med opplysninger.