Skrujern/pistongnøkkel

Started by bubo, 04. June 2018 kl. 20:19:01

Previous topic - Next topic

bubo

Hei.
Dette er skrujern til m/1867 RB.

Jern/verktøy til kammerlader og Jarmann/Krag-Jørgensen er jo også kjent.

Men er det noen som har sett bilder eller dokumentasjon/approberingspapirer på tidligere modeller til perkusjonsgeværer fra det Norske forsvar?

Øyvind F.

Jeg har ikke så mye å bidra med, men jeg har kopier av noen dokumenter fra Riksarkivet datert mai 1843 som omhandler de nye perkusjonskonvertere munnladningsgeværenes skrujern – altså omgjøringen som ble approbert i 1841. Foranledningen var at det Laurvigske musketerkorps hadde fått utdelt perkusjonsgeværer, men de gamle skrujernene som var laget for flintlåsmuskettene hadde selvsagt ikke pistongnøkkel. Disse var derfor i praksis lite praktiske for de nye geværene. Korpset ba derfor Armedepartementet om tillatelse til at de gamle skrujernene skulle forandres med en nøkkel til pistongen av korpsbørsemakerne.

Spørsmålet ble oversendt Artilleribrigaden, som deretter konfererte med felttøymesteren. Artilleribrigaden skrev i et svar at de anså de hensiktsmessig at så snart infanterikorpsenes geværer var forsynt med perkusjonslås skulle de få nye skrujern med pistongnøker fra Kongsberg Våpenfabrikk. Dette var billigere enn å la korpsbørsemakerne modifisere de eksisterende skrujernene. De gamle skrujernene, som nå var overflødige, skulle leveres inn til arsenalene.

Det må altså ha eksistert et skrujern for flintlåsmuskettene og et nytt for perkusjonsmuskettene. Hvordan disse så ut vet jeg ikke, men det kan kanskje andre svare på.

Her er det trearmede skrujernet med nøkkel for krumtappmutteren og pistongen av typen som ble approbert til kammerladningsgeværene i 1842. Legg merke til at denne har tre skrujern. De fleste bevarte eksemplarer mener jeg å huske mangler skrujernet på armen for nøkkelen til krumtappmutteren. Tegningen viser skrujernet til en M/1849.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

bubo

Takker for godt svar,Øyvind!
Grunnen til at jeg bringer det på banen er at sammen med dette naseblikket:
https://forum.svartkrutt.net/index.php?id=26225
lå,blant meget annet gammelt,dette verktøyet:

Tror nok at dimensjonene er for små til militære pistonger riktignok,idet den firkantede del av hullet er 6,5mm og den runde er nede på 4,5mm. Dybden er 13mm tils. Totallengde 88mm.
Armeens TÆNDHATTER og pistonger,hvertfall for kammerladeren,var vel av helt andre dimensjoner.?

JanS

Kombinasjonsnøkkelen skulle vel passe fordi den løvemerka/umerka tennhette"hatten" i kobber med fire utbrett er ca en halv cm høg og den 6,5 mm dype firkantnøkkelen passer datidens nippelskrufeste som skiftet form i perkusjonstiden.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

bubo

Jeg har kanskje skrevet det litt klønete...
Den firkanta delen er 6,5 mm i diameter.
Runde 4,5mm i diameter.

Øyvind F.

Her er en tegning av kammerladerpistongen. Mål i desimale tommer og linjer. Multipliser linjene med 3,1375 og tommene med 31,375 for å få mål i millimeter.

Jeg regner med at munnladningsgeværene og kammerladingsgeværene brukte samme tennhette, men er ikke munnladningsgeværenes pistonger noe «slankere»? Mulig jeg tar feil, og har ikke noe å sammenligne med her nå.
Øyvind F. - forum admin

JanS

Mener du at den undre firkant er 6,5 x 6,5mm fordi da blir det vel lite for en militær perkusjonsnippel,men jeg har sett landevern/borgervern/sivilt perkusjonerte DN-flintlåsmusketter med små dimensjoner som viser lokale varianter over hele landet og man kan dermed gjenkjenne hvor de kommer fra.

Øyvind F.

Kanskje de norske skrujernene var av lignende konstruksjon som de svenske?

Dette verktøyet ble visstnok brukt til de svenske muskettene av modell 1840 og 1845

Bilde fra: https://digitaltmuseum.se/011024407896/tappnyckel
Øyvind F. - forum admin

bubo

Utfra bilder på KVF ser det ut som at det er kun kammerladerne som har denne kvadratiske pistongen ja,så noe lignende denne er nok trolig.
Veldig snodig om ingen er bevart av disse...
Nøkkelen min er for liten til hvertfall en skytterlagskammerlader-pistong,som er ca 7,5mm.

Tinytim

Jeg har også en variant til å skru ut pistonger med, den fulgte med ei jegerrifle jeg kjøpte for noen år siden. Jegerrifla var i flint så den tilhørte ikke den, men den flate delen på verktøyet passer inn i et sånt hull som er i ladestokken. Selve verktøyet passer ikke til noen pistonger jeg har på mine våpen, det er alt for lite.
De andre variantene jeg har passer stort sett til kammerladere og andre våpen med samme pistong størrelse.

Øyvind F.

Skiveskytingsinstruksen fra 1861 viser tappgeværenes skrujern:

Det ligner mistenkelig på det Tinytim viser over.
Øyvind F. - forum admin

JanS

De to forskjellige korte skrujerna som Tinytimmen viser til venstre i bildet kommer ikke fra samme sett siden finishen på dem er så forskjellig. Begge nøkletypene ligger i en fortinna blikkdåse  (nevnt i Øyvinds kopi) med oljebeholder på innsiden av lokket med messingvingeskrueåpner. I motsatt ende er skrujernholderutsparing i fortykka blikkvegg med hardtre i bunnen og tinndåseetuiet fungerer som et håndtak. Av samme type med større beholder var den kombinerte kaffi/saltbeholderen en del av utstyret i sekken til den avanserte "kammerladersoldaten".

kimyr

Tinytim

Øyvind F.

Dette er vel til tappgevær? Tappgeværene hadde en kombinert pistongnøkkel og skrujern i skrujernsdåse. Jeg mener det er tappgeværskrujernet som viser på bildet. Kammerladerne hadde to flate skrujern, hvor ett hadde et firkanthull til pistongen og det andre et sekskanthull til krumtappmutteren.
Øyvind F. - forum admin

1969

Hei. Jeg har en slik nøkkel som avtegnet og med tre skrujern. Fikk ikke til å poste bilder.

1969

Merket med krone S, kontrollstempel på Liege produserte kammerladere.

1969

Dette tredje skrujernet forklarer muligens slitasjen på treverket på Liege kammerlader ved 8 kant mutter?

Øyvind F.

Der var det en variant med tre skrujern som på tegningen over, ja. Det kan godt hende at skrujernet på armen med krumtappmutternøkkelen  ble sløyfet pga. slitasje på treverket. Godt observert!
Øyvind F. - forum admin

1969

Ja, kan se ut for at denne slitasjen går igjen på flere av disse kammerladerene.