Ukjent balg til døllebajonett.

Started by krutnarr, 14. July 2018 kl. 23:44:48

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Fikk en liten tass av en balg her om dagen. Den stod på en Norsk kammerladerbajonett, men var alt for kort. Den er 40cm. lang inkludert messingtupp. Innvendig passer den topp til kammerladerbajonett. Noen som vet?

Som bildene viser så er den hel, men litt tørr og sprukket. Ser ikke ut som den er kortet ned.

Fagerstad

Det finst korte døllebajonettar som t.d. M1851, men kan ikkje dette tenkast å vere eit tilfelle av kraftig krympa ler?

jæger justnæs

Den likner fryktelig på en balg til døllebajonett som vi begge har sett til kammerlader.
Jeg stusset over lengden på denne og gikk inn på Per Holmbäcks side og fant denne bajonetten (uten balg, dessverre) men det kan vel være en mulig kandidat?

M/1851
TL 512    KL(ingelengde)387
...    
Tillverkning Kongsberg    
Vapen ombyggt gevär M/1788 till M/1788-41-51
...
Hylsbajonett
3-kantig stukatklinga med flat ovansida, bred låsring och kant.
Bajonetten är en modifierad M/1765-69-74.
Geväret hade ursprungligen laddstocksbajonett.

Best når det smeller!

Fagerstad

M1825 og M1829 er også kortare enn kammerladarbajonettane, men eg veit ikkje kva balg dei hadde.

Fagerstad

Og M1843 kammerladar for Krigsskolen kan passe.

Tinytim

Ikke kammerlader men perk.muskett. bajonettene er oppgitt å være i tre forskjellige lengder men er antagelig i fire sånn som M/1848 kammerlader.

Fagerstad

Det har du heilt sikkert rett i. Eg brukte berre det dei skriv på kvf.no ;-)

krutnarr

Hei.
Dette var jo helt strålende :-D
Ser ut som det kan være noen kandidater til balgen. At den er Norsk er vell således sikkert.
Takk til alle gode forslag. Flott at forumet med all sin viten ikke har tatt sommerferie :clap:

krutnarr

Ser jo ut som dette er en balg som man bør ta vare på. Er det noen som har en god oppskrift på å mykne/ smøre læret uten at balgen tar skade? Har prøvd litt på gamle lærremer med godt lærfett. Tenker at det blir litt for harhendt/tykt for en balg.

Fagerstad

For å skremme fram svar frå puristar så føresler eg skokrem :-D

Geir

Jeg har brukt denne med godt resultat på lofts og kjellerfunn i fra krigen,veldig mye forskjellige garveteknikker i gamle dager,så moderne ingredienser kan gjøre ting verre.
Bare søk på navnet og se hva slags tilbakemeldinger den får.

https://pecard.com/shop/antique/antique-leather-dressing/
Tidligere kjent som kruttlappen2

Geir

Her er noen før og etter bilder på den musespiste reimen til Landmarken jeg kjøpte,denne var stiv som en pinne når jeg fikk den,men begynner å bli bøyelig nå.
Tar meg god tid med denne og er enda ikke helt fornøyd,men den var hard som stein når jeg begynte.
Sprekkene på etter bildet har alltid vært der,men kommer tydligere frem ved behandling.
Før (dårlig bilde)

Etter
Tidligere kjent som kruttlappen2

Fagerstad

Fekk ei lita bøtte frå Pecard i dag og har smurt på ein balg eg kjøpte i går. Er spent på resultatet :-)

Svartkrudt

Fant du ut hvilken døllebajonettdenne hører til? Har lyst å lage meg en kopi av en balg til min Kongsberg M1829 døllebajonett å denne er jo et fint utganspunk
Lurte på hvordan er den messing haken øverst festet på læret innvendig å hvordan ser messing doppskoen ut?

Takk for svar!

Mr. Pitt

Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt dette middelet uten å betale $50.- i frakt?
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

aho

Hva med denne?
Fri for allt vi normal ville trykt i læret.
Må vel bli noe tilsvarende.
Kjøpt på Skeidar(trur eg?)

krutnarr

Hei.
Har funnet at bajonetten til min m/1769/41/51 passer ok i balgen. Vanskelig å si om det er rett balg til rett bajonett.
Messinghempa er 60mm lang og 8-10mm bred. Det er påloddet to messingnaggler som går igjennom læret og ei rektangulær messingskive. Dette er klinket sammen. Doppskoen er 10mm på det bredeste. Hvordan den ser ut inni vet jeg ikke, men messingen går et par cm opp på bajonetten.

Bilder:

Svartkrudt

Gøy at du fant en bajonett som passet krutnarr

Svartkrudt

Hmm, rart bare halve meldingen dukker opp på forrige posten min men tusen takk for mål og bilder krutnarr

Krutthorn

Slik ser dopskoen ut.  De jeg har sett var ca 3 cm + kula.