Remington 1858 Lyman-replika.

Started by Torgeir, 17. August 2018 kl. 14:41:56

Previous topic - Next topic

Torgeir

Hei.
Jeg har blitt forespeilet muligheten for å kjøpe en Lyman-replika av en 1858 Remington.
Selgeren importerte den fra USA som byggesett i 1988 og har fått den blånert av børsemaker, samt byttet hovedfjær som visstnok røyk i sin tid. Den er aldri blitt skutt med, og jeg har foreløpig ikke sett den.
Jeg har klart å google meg fram til at den sannsynligvis er laget av Uberti, og det hevdes også her og der at disse Lyman-merkede replikaene er litt mindre enn originalen.
Er det noen som har en mening om kvaliteten på dette her, og hvor mye "gjør det sjøl" har det egentlig vært involvert bortsett fra å tilpasse skjefteplater og få den blånert? Jeg tar jo for gitt at det kan bli aktuelt med litt trimming og tuning før den er helt 100.
Men er kvaliteten ellers bra, og ikke minst: Hva er det fornuftig å by for noe slikt forutsatt at den ser fin ut?

Torgeir E
Torgeir

krutnarr

Hei.
Det er jo artig å skyte med revolver.
En Uberti replika bygget opp av byggesett har ikke så veldig høy verdi. Fungerer den bra og er det lett å skaffe reservedeler kan du gi opp mot 2000kr. Det er jo også en utgift til omregistrering :-)
Lykke til på banen.

Torgeir

Takk for info og mening.
Det jeg glemte å si er at den ikke er registrert, ettersom den ikke var registreringspliktig på anskaffelsestidspunktet. Hvordan ligger det da an juridisk om jeg vil tilegne meg den?

Torgeir
Torgeir

krutnarr

Du må registrere den. Det må også nåværende eier.