Tilpasning mellom løp og kammer i kammerlader

Started by Øyvind F., 19. August 2018 kl. 20:04:27

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Jeg har i noen år skutt med en kort 4''' M/1860 skytterlagskammerlader som jeg aldri har blitt fornøyd med. Presisjonen har vært OK til tider, men langt fra god. Til nå har jeg forsøkt to forskjellige kuler fra KVs originale tenger, samt kuler fra en tang jeg har fått laget på bestilling. Alle er hulbasede og papirviklet i henhold til originale spesifikasjoner.

Løp og kammer ser helt greit ut, men jeg har flere ganger oppdaget bly- og papiravskavninger i kammeret. Jeg har derfor mistenkt at tilpasning mellom kammer og løp ikke er helt god. Dette er vanskelig å se med det blotte øye, så jeg gikk til innkjøp av et billig inspeksjonskamera på Biltema til 379,– kroner.

Resultatet kan sees på filmen under. Det ser ut som at kammeret faktisk er noe mindre enn bakerste del av løpet, og det kan forklare den dårlige presisjonen. Det er i hvert fall ikke helt godt tilpasset. I og med at disse geværene ikke har noen overganskonus, så bør de passe helt perfekt om presisjonen skal bli god. Nå skal løpet slugges i begge ender.

Jeg kikket også inni en lang M/1860 skytterlagskammerlader som er mer rufsete. Denne har jeg bare skutt to skudd med. Tilpasningen er noe bedre på denne, men kammeret ser også her ut til å være mindre enn kammeret.

Til slutt filmet jeg en kort belgisk 18 lødig kammerlader (M/1849/59). Denne skyter godt med rett ladning og har blant annet vunnet NM (90 poeng så vidt jeg husker).

Lenke til video: https://youtu.be/XbiIaZzaTP0

https://www.youtube.com/v/XbiIaZzaTP0?hl=nb_NO&version=3
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Den første så ikke helt bra ut.
Jeg vil tro at et ørlite mindre kammer er en løsning for å unngå de verste tilfeller med avskavinger hvis det ikke er noen overgangskonus. Blir spennende å høre om kammerenden av pipa er lik munningen. Jeg ville tro at den er svakt kon - sånn intrinktivt men helt uten historisk faktadekning for antakelsen.
Originalkulas dype base og tynne skjørt kan jo ha vært en nødvendighet for å oppnå en brukbar presisjon med disse.
Jeg er usikker på om lyskilden i forholdt til linsa, linsas vinkel i pipa samt glipe mellom kammer og pipe kan påvirke hvordan ting ser ut. Har du prøvd å dreie kameraet rundt for å se?
Best når det smeller!

Øyvind F.

Kammerets kaliber skulle etter de originale spesifikasjonene være ørlite større. Kammerets kaliber – det vil si sekskantens innskrevne sirkel – ble bestemt til 3,93''' (12,33 mm), mens løpets kaliber skulle være 3,75''' (11,77 mm). Jeg har prøvd litt forskjellige vinkler, og den som vises på videoen er faktisk en av de bedre.

Det var jo mange skyttere som klaget på disse geværenes presisjon, men KV parerte med at de hadde gjennomgått samme strenge kvalitetskontroll som de militære geværene – det vil si at 7 av 10 kuler skulle treffe innenfor en kvadratfot (31,4 × 31,4 cm) på 200 alens (125 meter) avstand.
Øyvind F. - forum admin

runastav

Hei Øyvind
Kan ikke fatte det lille aviket har noe og bety for presisjonen med mjuke blykuler. Av de sikkert hundrevis av revolvere jeg har innspisert i årenes løp, har vel så godt så ingen vært perfekte i opplinjeringen men går ikke ut over presisjonen for det. Men dette er kun min teori;-)
Helsing Runar

Øyvind F.

Nei, det kan selvsagt være andre årsaker til den slette presisjonen, men som nevnt så har jeg ofte funnet papir og bly i kammerhuset. Det må bety at kulene av og til treffer en kant i overgangen mellom kammer og løp. Men med rett ladning og korrekt papirtykkelse på en dag med fullmåne der planetene ellers står posisjonert i korrekt forhold til hverandre så kan det jo hende at presisjonen kommer :knegge:

Det er jo i praksis miniékuler det er snakk om her, så det kan tenkes at presisjonen hadde blitt bedre med solide kuler med smøreriller.
Øyvind F. - forum admin

anvil

Hei, interessant demonstrasjon du viser! Fikk lyst til å anskaffe tilsvarende utstyr for å se hvordan status er her. Jeg måtte jo selv tilpasse pipa rotasjonsmessig for at riflingen skulle blir jevn i overgangen. Noen god etterkontroll på det har jeg ikke gjort.
Min pipe fra en lang Lund ble dreid med oppspenning i utvendig opprinnelig flate, for å lage tilpasningen til kammeret. Om det var eksentrisitet mellom pipeløp og utvendig diameter sjekket jeg ikke. Det er dessuten muligheter for feil ved maskinering innvendig i kassa, siden den gamle pipestubben der måtte bores ut.

Ellers skriver du: "Det må bety at kulene av og til treffer en kant i overgangen mellom kammer og løp"
Kan det være mer enn 2 årsaker til fenomenet du beskriver:
a) Prosjektilets diameter er for liten i forhold til kammeret.
b) Kammerstykkets entring i pipa er ustabil ved at kammerets ytterste sylinder er for liten i forhold til tilsvarende i pipa.
Eg berre spyr!

jæger justnæs

Eller c) Stor klaring mellom kammer og pipe?
Best når det smeller!

Øyvind F.

Det kan selvsagt være flere muligheter. Jeg har forsøkt kuler med både liten og stor diameter, samt brukt tynt og tykt papir. Det har vist seg flere ganger at store kuler eller kuler med tykt papir går dårligst. Ifølge Jens Landmark skulle det ferdig viklede prosjektilet være rundt 12 mm i diameter. Det er også det som har gitt best presisjon hos meg. Derfor tror jeg ikke at det problemet er for små kuler.

I desperasjon forsøkte jeg en gang å sette kula rett inn i løpet og fylte kammeret opp med gryn over kruttet for å eliminere luft mellom krutt og kule. Heller ikke dette var vellykket, men det kan jo ha sin naturlige forklaring i at hulbasen ikke fikk utvidet seg av gasstrykket.
Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Jeg slugget løp og kammer i helgen, og i teorien er alt som det skal være:

Munning: 12,02 mm /.473"
Løpets kammerende: 12,19 mm / .480"
Kammer: 12,42 mm /.489"

En kule drevet gjennom hele løpet måler 11,96 mm / .471". Det er jo ikke helt bra, for det betyr at diameteren et sted midt inne i løpet er mindre enn i munningen, kanskje som et resultat av slitasje fra pussestokk.

Neste steg blir en lett blylapping, så får vi se om det har noe effekt på presisjonen.

Merk at kaliberet ble regnet som den største sirkelen som fikk plass i sekskanten. 12,02 mm over flatene tilsvarer for øvrig nokså nøyaktig 11,77 mm i den innskrevne sirkelen i sekskanten.

Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Da har jeg begynt på blylappingen. Blypluggene kunne støpes nokså lange i løpet, og løpet ser allerede etter et par plugger ut til å ha blitt litt glattere.

Fremgangsmåten er beskrevet av Hiorthefot i denne tråden: https://forum.svartkrutt.net/index.php?id=15309

Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Det bør gi resultater i skiva. Stå på!
Best når det smeller!

Øyvind F.

Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

Ting tar tid, men nå har jeg fått prøvd løpet som ble lappet på banen. Jeg kopierte konseptet jeg brukte på NM i 2017 (48 grains sveitser 4, Steve Brooks-hulbasekule som var papirviklet med fem runder Seth Cole-papir og en dæsj grønt revolverfett på toppen). Da ble det 77 poeng, og de 13 skuddene lå spredt over hele svarten på muskettskiva. Da var det et skarpt motlys og opp mot 30 grader, mens nå var det 6–8 grader, regn og dårlig skytelys. Skiva fra NM 2017 så slik ut:

Nå skjøt jeg på 50 meter på halvmeterskive, liggende med reimstøtte som på NM. Det ble til at jeg tok feil kuler på de første fem skuddene, slik at jeg brukte kuler som var viklet med to runder av et litt tykkere bomullspapir. Disse har spredd over hele skiva tidligere. Nå ser det slik ut, og med litt siktejustering ville samlingen vært godt innenfor nierringen:

Da tiden var kommet for å prøve NM-konseptet, så var lyset blitt så dårlig og siktebildet så grautete at jeg ga med etter tre skudd. Resultatet var likevel ganske oppløftende. Med korrekt justerte sikter ville treffpunktet på de tre skuddene vært godt innenfor tieren:

Nå var det ingen tegn til blying, ingen papirrester i løp eller kammer, og pussen mellom skuddene gikk lekende lett uten lugging. Etter endt skyting holdt det med to-tre pusselapper, så var løpet rent. Det virker som at lappingen har gjort positive utslag.

Nå skal det sies at jeg også har smerglet oversiden av kammeret, slik at kammeret (tilsynelatende) nå er mer i linje med løpet.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Vakkert, ser absolutt ut til at pasienten har respondert positivt på behandlingen :-)
Best når det smeller!

olav

Finnes det løp og sikter samt krumttapp for 18 lødig kammerlader noe sted. Har fått bøker i dag da også. Olav Heidenstrøm