Kassepiperifle

Started by festus, 09. September 2018 kl. 20:50:13

Previous topic - Next topic

festus

Da er jeg endelig blitt innlemmet i den celebre klubben som har fått seg ei kassepipe! :-) Børsa bærer preg av et langt liv, men låsen er tight og løpet ser så langt greit ut. Noen har tydeligvis restaurert den en gang i tiden, men det er pent gjort, med ny kolbekappe, noen nye skruer og en morsom løsning der kornet sitter på nesebåndet. (Jeg tipper løpet er kappet en gang i tiden.) Det plager meg ikke, jeg ser på det som spor av levd liv. Unntaket er pistongen, som er ganske grov og ikke gjennomboret. Det tenker jeg å gjøre noe med. ;-)










Hvis noen gjenkjenner smedmerket, vil jeg gjerne høre det!







Noen steder ser det faktisk ut som det er felt inn biter i pipa? :confused:


"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

krutnarr

Hei.
Gratulerer med kjempegøy rifle festus. Kassepipe er jo bare det beste :-D
Smedmerket finner jeg ikke i Støckels merkebøker, men har ikke letet grundig der. Kansje du finner andre merker under løpet eller i låsen?

Huntdoc

Gratulerer,jr og velkommen etter.Jeg har vel ett bor liggende som du kan få låne.Vi må sammenlikne kassepipene våre ved høve.Artig med litt sivilt i samlingen.huntdoc

festus

Da er børsa demontert. Smeden har tydeligvis lagt mest filearbeid i det som skulle synes...  :-D



Pistongen ble skrudd ut og boret opp, men da oppdaget jeg noe merkelig. Perkusjonsklossen var heller ikke boret opp inn i løpet! En eller annen fyr har altså lagt mange timer ned i å file til en praktfull perkusjonskloss som ikke er funksjonell. Folk er rare... Jeg skrudde den ut, og det viste seg at den bare var dreid pent til og presset på plass- uten gjenger!!! :forkvaklet:











Slik kan det jo ikke være, så spørsmålet er: Slaglodde den fast, eller lage ny og gjenge opp? Eventuelt locktite og en liten settskrue? Åpen for forslag!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

krutnarr

> Slik kan det jo ikke være, så spørsmålet er: Slaglodde den fast, eller lage ny og gjenge opp? Eventuelt locktite og en liten settskrue? Åpen for forslag!

Den var ny. lodde er jo en mulighet. Er det greit å komme til fra begge sider så kan du jo gjenge opp i løpet og sette inn ei foring for så å gjenge tennklossen og skru inn i nye gjenger i foringen.... på en måde.... Blir det litt rigglete så kan du sølvlodde i tillegg. Eller lage alt på nytt med riktig størelse så slipper du foring.

Huntdoc

Du får gjøre som børsemaker Hellerud i Drammen for mange år siden.Han limte en variabel choke rett på munningen av en Browning5.Det så fint ut,men ved det første skuddet gikk choken tvers gjennom ei and...Litt gjenger er ikke å forakte,og Aralditt som slaglodd er ikke til å stole på.Børsa er i allefall ikke registreringspliktig,selv i Vestfold.Må du skyte med kassepipe,kan du få låne min.Huntdoc

reldor

Hei. Skal du gjøre den skarp må du gjøre den sikker. Tenk på neste eier som kanskje skyter med den. Gjenger er et minimum.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

festus

> Hei. Skal du gjøre den skarp må du gjøre den sikker. Tenk på neste eier som kanskje skyter med den. Gjenger er et minimum.
> R.

Jeg har tenkt å skyte med den selv, jeg! ;-) Det blir nok en ny, gjenget perkkloss med tid og stunder.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Temauseth

Har du fått skutt noe med kassepipa di?