Hyggelig overraskelse i kolbekappa på Rolling Block

Started by BEN74, 17. December 2018 kl. 19:08:01

Previous topic - Next topic

BEN74

Kjøpte meg for ei stund siden en US Springfield Model 1871 Rolling Block.
Jeg  fikk meg en hyggelig overraskelse når jeg skrudde av kolbekappa på den.
Der lå det en lapp med opplysninger om tidligere eier, litt vanskeligt å tyde skrifta.
Hva greier dere å lese?
Spurte selger om han viste hvor den kom fra, han fortalte: "kjøpte den på Blomqvist i november 2009 saman med ein 1870 Trapdoor."

Har jeg greid å tyde navnet riktig er det ei stor slekt som er Amish i Ohio som heter det samme.

Hilsen BEN74.

Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.

Orion

For noen uker siden kjøpte jeg en revolver av typen Smith & Wesson New Model #3. Noen dager etter jeg fikk den i hende, kom lysten til å skru litt på den, og inne i skjefterammen (skjult av grepsplatene) fant jeg en liten sammenrullet lapp, med følgende tekst:

E. H. Pettett - 934 H.st. Eureka Calif. May 21. 1972

Regner med det er forrige eier som har skrevet sitt navn og adresse der.

Har prøvd å Google navnet og adressen, uten å finne ut noe særlig av interesse, men litt artig er det jo likevel.

Har ikke bilde av lappen (skal ta bilde når jeg kommer hjem), men her er revolveren:

jæger justnæs

Fin rifle og morsom lapp, ben74.
Jeg mener å kunne lese 'Dad bought this gun from Lloyd Swartzendruber Mar. 3. 1975'
Får flere treff på navnet. Flere liknende navn men du kan nok utelukke den (eller de) som døde før 1975. Ser ut som treffene like gjerne henviser til Mennonittene som Amish?
Best når det smeller!

BEN74

Takk for hyggelige tilbake meldinger.

Hei Jeger Justnes. Takk for din tydning av lappen, har kommet frem til ca. det samme.
Det er bare fornavnet jeg er usikker på, de to siste eller den siste bokstaven kan likegodt være al som d.

Fint hvis flere kan komme med sin tolkning/tydning av lappen, spesielt fornavnet.

Når det gjelder referansen min til Amish, så er det en retning innen "Old Order Amish" som heter Swartzentruber Amish.

https://en.wikipedia.org/wiki/Swartzentruber_Amish

Hilsen BEN74

Øyvind F.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

BEN74

Ja kansje det er han Øyvind. Søkte på han og det ser ut som han jobbet på Maplecrest Turkey Farms under WW2. Stemmer godt med alder hvis han er født runt slutten av den antatte perioden.(1868 til 1922).

Det er vanskeligt med løkkeskrift, varierer mye.

Kom gjerne med flere tolkninger/tydninger.

BEN74

BEN74

Der var han ja, 1868 til 1922 var litt vel upresis fødsels datopå den slekts forsknings sida.

BEN74

Er det noen som har katalogen fra Blomqvist november 2009?

Hadde vert kjekt å se.

BEN74

Spitfire

Jeg har en svensk Nagant m/1887 der første eier har notert følgende på innsiden av den ene skjefteplaten:
"Dr E Martin d1 Mars 1888 38 kr"

Artig med litt historisk sus. Og å vite ny-prisen i 1888 :-)

BEN74

Glemte å legge med bilde av merking under nederste bånd på samme børse, fint at det er under båndet så det ikke sees før du tar av båndet. AMT (American militery Trail). Bare kødder, tror det er initialer i et navn.

BEN74

Terje A

Om du ser på d i Dad og de 2 bokstavene som enten er al eller d vitner det mer om al. Om en ser nærmere kan første være R og så en "dårlig" i.