Feil Bajonett fra Blomqvist.

Started by BEN74, 02. January 2019 kl. 0:11:17

Previous topic - Next topic

BEN74

Hei.Jeg kjøpte meg en M1860 bajonett fra blomqvist nå siste våpenauksjon,(se link) viser seg å være M1859 bajonett når jeg fikk den. Grunnen til at jeg kjøpte den er at jeg så det var stor krone i Kongsbergs stempelet, håpte de hadde brukt det i begynnelsen på noen av M1860 bajonettene til Remingtonene. Nå har jeg en M1859 bajonett fra før som er bedre, trenger ikke denne. Jeg har og en ekstra M1859 balg som er merket AIB, som beskrevet side 40 ,merke 465 i merkekatalogen fra 1960. Så spørsmålet mitt blir hva kan jeg forlange for bajonett og balg i rene kroner eller mellom i bytte for en M1860 rundt  serienummer 2500?(Jeg har Kongsberg Rem. M1867 S.nr.2426 som jeg egentlig hadde tiltenkt denne bajonetten, hvis det hadde vert en M1860).

Godt nytt år.
Hilsen
BEN74

https://www.blomqvist.no/nettauksjon/nettobjekt/VL/Vaapen-og-militaria/315033/(expired)/1

Olar

Hei. Så også denne bajonetten på auksjonen. Men var usikker på type siden Per Holmbäck på siden sin skriver:

Known serial numbers are in the interval 10858 - 12466. [12]

Og han er jo mannen å spørre angående bajonetter. Så synes dette er litt rart. Jeg vet ikke hva markedsprisen for disse er, men synes ikke jeg ser de for ofte så jeg og andre er nok interessert i å komme med et bud på denne.

Mvh Ola

BEN74

Hei Ola. Hvis du ser på KVF sin side om bajonetten så står det:

"Det er ikke kjent hvor mange M/1859 sabelbajonetter som er produsert. Man antar at det er produsert ca 1700 av M/1859 kammerladingsgeværet. Disse ble levert med M/1859 sabelbajonetten i samme serienummerrekke som våpnene, ca 10858-12466. I tillegg til dette ble bajonettene laget for de avkortedede kammerladingsgeværene. Disse bajonettene følger de opprinnelige serienummrene til geværene før de ble omgjort. Man kan derfor også finne sabelbajonetter med lavt serienummer."

Jeg tror Per Holmback Vet om dette, har nok bare glemt å skrive det.

Jeg husker at Trond en gang skrev at det er mins 3 varianter av denne bajonetten. Jeg har fra før en med serienummer 923.

P.s. Husk det ikke er lov med kjøp og salg på forumet så ikke kom med bud her, legg ut en annonse på markedet om ønske om kjøp eller bytte hvis du ønsker å kjøpe den. Jeg ønsket å vite mer om verdi før jeg la den ut.

Hilsen
BEN74

Olar

Hei. OK takk, da skjønner jeg hvordan det henger sammen.

Trond

M1859 bajonetten kommer faktisk i tre forskjellige varianter:
Kongsberg og Liege kammerladere, de går om hverandre,
Hertzberg kammerladere, de blir slarkete på Kongsberg og Liege variantene da Hertzbergs pipe er litt tykkere.
1860 varianten + endel borgerbevæpningsvarinanter av M1825, M1829 og M1834 infanterigeværer. Disse tror jeg at ble individuelt tilpasset (er usikker). Disse er de 'vanskeligste'.

Kammerladervariantene verdsetter jeg likt - kr 2500, en balg sette jeg til en liten tusenlapp om den har stroppen og til 1500 om den har frosken også. Uten stropp kr 500.

Bajonetter som passer til infanterigeværavkortningene setter jeg til kr 3000 - uavhengig av serienummer.

Fagerstad

Trond: Slik eg les dette så set du prisen på ein balg utan stropp = frosk (eller heng)?