F and Hanquet Liege kombi.

Started by BEN74, 13. January 2019 kl. 10:41:13

Previous topic - Next topic

BEN74

Hei. Kjøpte nettopp denne F and Hanquet Liege kombien. Hagle løpet er kal.12 tror rifle løpet er 12mm Remington. Er det noen som har sett denne før? Hørt om merket? Kan ta mer bilder når den kommer med posten. Alle opplysninger mottas med takk.

BEN74

Øyvind F.

Den er nok laget av Ferdinand Hanquet, se blant annet: http://www.littlegun.be/arme%20belge/artisans%20identifies%20h/a%20hanquet%20ferdinand%20gb.htm

(Det er altså ikke «F and», men «Fand»).
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

BEN74

Takk Øyvind. Selger oppga f and, så jeg tenkte ikke på å søke på Fand i ett ord engang. Lett å ta feil når det skrives sånn. Ble lettere å finne opplysninger nå ja.

BEN74

dinsdale

Jeg har en slik, bare kaliber 16/12,7. Riktig som Øyvind sier, på min står det "Ferdinand Hanquet". Jeg ser at din er annerledes riflet enn den jeg har, min har hva jeg vil kalle "mer moderne" rifling.

Det er et smekkert gevær som er en nytelse å jakte med. Godt avtrekk på rifleløpet også, og nokså presis. Men ikke akkurat noen langholdsrigg.

Kvaliteten ser ut til å være tålelig bra, selv om enkelte tilpasninger røper opphavet.

BEN74

Hei Dinsdale.
Din har nok konvensjonell rifling da, mens min har polygonal eller Whitworth rifling.
Hadde vert kjekt hvis du la ut noen bilder.

Hilsen BEN74

dinsdale

Skal se hva jeg får tid til, holder på å forberede meg til full service på sykehuset;-)

Den ser ut til å være veldig lik din. Den eneste åpenbare forskjellen er at vi har løpene byttet om. Min har hagleløpet til høyre.

magne fjøsne

#6


Hagle fra samme familie. Kaliber 16.

BEN74

Hei. Fikk meg en overraskelse når jeg pakket opp børsa etter å ha hentet den på posten i kveld.
Det var ikke en kombi ,men en dobbelt løpet hagle i kaliber 12 med innstikks løp i 12 mm Remington i det høyre løpet. Det var laget ny ekstraktor som var mindre på høyre sida, så den passer til 12mm Remington Hylsa. Det var veldig fint gjort så regner med det er gjort av en børsemaker. Jeg har sett innstikks løp i 45-70 til kal. 12 hagle før, men dette er faktisk første gang jeg er borti et i 12 mm Remington. Er det noen som har sett dette før? Begge hagleløpa er stemplet 18,1 tror det er trangboring på 18,1 mm? Er det noen som kan bekrefte det?

BEN74

Hiorthefot

Har også ein Ferdinand Hanquet kombi. Den er i kaliber 16 i hagleløpet. Kammeret i rifleløpet minner om Jarmann. Bra lås, men med litt slark. Men desverre er fortreet uorginale heimesnekra. Skulle gjerne ha visst korleis det skal sjå ut for å bygge tilbake som originalt.


_20220315_075101.JPG