C G Granberg Eskilstuna Rolling block.

Started by Trønderen, 27. January 2019 kl. 19:08:22

Previous topic - Next topic

Trønderen


Hei
Denne ble med hjem fra auksjon i dag.
Noen som vet noe om denne rifla?
Løpslengde 790 mm. Slugget løpet til 12,08 mm.


BEN74

#2
Hei Trønderen. Gratulere med fin børse. Dette er trolig en Rolling Block brukt i frivilliga skytterrørelsen, samme som Det frivillige Skyttervesen her i Norge. Husqvarna hadde Remington gevær nr.7 som er til samme formålet. Skytterlags børse for å si det enkelt.
Finnes en del av Granberg Eskilstuna og andre lokale børsemakere i Sverige.
Trolig i 12,17x 44.
De skulle ligne mest mulig på millitære rullblockare, men ofte mer forseggjorte med kinnstøtte og lignende.

Hilsen BEN74.

Trønderen

Hei Ben74.
Takker for utdypende svar.
Det er kaliber 12,17×44R.
Etter puss av løp og kammer,kamrer den denne patronen fint.
Var litt i tvil om kaliberet når jeg tittet på den på visning. Tenkte først at det kunne være 10,15 Jarmann (hadde glemt skyvelæret).
Ved føste øyekast, så den litt tvilsom ut,men noe måtte jeg ha med meg hjem.
Børsa er i veldig god stand, speilblankt løp og kammer, kan ikke ha vært mye skutt med. Alderspatina på utsiden, men det får bare være.
Er i tvil om at øyeskruen i kolben er original.
Er det bare å klinke til å bruke samme kulediameter som i f.eks Carl Gustaf RB?

Mvh Oddbjørn Næss

BEN74

Hei Trønderen. Det er bare å bruke samme kula som til vanlig R.B. i 12,17.

Du skrev "Er i tvil om at øyeskruen i kolben er original."
Når børsene ble brukt til jakt ser det ut som det var var vanlig å bruke denne typen øyenskrue i kolben på R.B. børser i Sverige. (For å flytte reimfestet lenger bak.) Se bare på denne jeg skrudde ut av en jakt om bygd Carl Gustav 8mm R.B. Mener jeg har skrudd ut flere og, men har ikke tatt vare på de. Spisepinne er fint til å plugge hullet med.
Du får måle hvor stort hullet i under beslaget er og bøye til ei jernstang i samme fasong som de originale reimfestene var. Denne skal nok ha en avrundet reimfeste, ikke så firkanta som de til 8 mm børsene var. Det er en splint som holder det, festet fra innsida av under beslaget.

Hilsen BEN74

Trønderen

Hei BEN74
Takk for svar og tips.
Grunnen til at jeg lurte på om at jeg kan bruke samme kula i C G Granberg med riflingsdiameter 12,12 mm (slugget med for liten kule forrige gang), er at min Carl Gustaf RB har riflingsdiameter 13,01 mm.

Er jo en viss forskjell i diameter  her,men blyet jeg støper kulene med er kulefangerbly .22lr & luftgevær, så spesielt hardt er det ikke. Setter ikke til verken tinn eller antimon.
Kuletanga leverer kuler i diameter ca 12,82 mm (,504,5") jevnt over.
Dette er ei svartkrutt.net tang som fungerer meget godt i min Carl Gustaf RB. .

Den låsesplinten som holder bakre rembøyle på plass, hadde jeg ikke tenkt over før du nevnte det. Den mangler på C G Granberg.  Tenker å lage til noen rembøyler av 4 mm sveiseelektroder.
Godt mulig at jeg beholder øyeskruen i kolben av historisk verdi.
Mvh Oddbjørn Næss