10,15 Jarmann repetergevær modell 1884

Started by Monsen, 05. March 2019 kl. 21:49:15

Previous topic - Next topic

Monsen

Jeg har fått i oppdrag å lage en ny kolbe til et slikt våpen, men trenger litt info om hvordan bakre løpsbånd ser ut og fungerer. D.v.s. del kalt " Nedrebåndfjær " delenummer 33 . Eventuelt om noen skulle ha en slik løs for salg, eller kan låne meg en slik at jeg kan få laget en.

Fremre løpsbånd har en gjennomgående skrue som holder løpsbåndet til stokken/treverket. Det er ikke gods nok til at det er gjenger i løpsbåndet, er denne skruen da utformet slik at det er gjenger på en del av bolten som tar tak i treverket. Den jeg har er i så tilfelle ødelagt, da den ikke har noen form for gjenger. Må vel ha vært temmelig upålitelig uten gjenger vil jeg tro.

Takknemlig for innspill, enda mere takknemlig for om noen har disse delene for salg, alternativt om jeg kan få sett et slikt våpen.

Hilsen Thomas Krüger-Monsen/Antikk Restaurering/tlf 482 70 793

anvil

Hei, jeg holder på med tilsvarende prosjekt, der hele stokken skal lages, samt at noen manglende deler også må lages, inkludert fjær nr. 33.
Din beskrivelse av feste for fremre bånd får meg til å tro at pipa på "ditt gevær" er nedkortet og dermed uten den pipeklakken på undersida som skruen du nevner skal skrus inn i. Grunnen til at dette løpsbåndet må festes med presis og solid forbindelse til pipa er at bajonetten festes til løpsbåndet, og ikke som normalt, direkte på pipa. Det kan dessuten tyde på at du ikke har magasinrøret, som skal være festet i forkant til den samme pipeklakken.
Dersom målet med ditt prosjekt er å lage en modellriktig stokk, så må du nok redusere på kravene, dersom du ikke får satt på ei modell- og dimensjonsriktig pipe. Da er det vel heller ikke så viktig at nevnte fjær blir laget etter originalen.
Jeg er i ferd med å skaffe meg emner til magasinøret til mine prosjekter. I den forbindelse kan jeg skaffe deg et komplett magasinrør med fjær, tilbringer og endelokk tilpasset feste til pipeklakken. Men det forutsetter jo at pipa er i full lengde og med nevnte pipeklakk. Slik pipe er ikke lett å skaffe, men absolutt mulig.
Du ønsker å se et originalt våpen. Det, samt detaljer om deler osv. kan du se på Kongsberg, dersom det ikke er for langt fra deg.
Legger ved bilde av flær nr. 33, samt av fremre løpsbånd med den omtalte skruen som skal passe i pipeklakken, samtidig holder den løpsbåndet på plass.

Monsen

Mange takk Anvil for utfyllende svar. Må først legge til at det ikke står riktig så ille til med dette prosjektet. Pipa er i original lengde og har denne omtale pipeklakken, og den er gjenget innvendig, det er bare skruen som ikke har gjenger lengre. Det lar seg fint gjøre om ved å lage en ny skrue. Så det var det ene problemet. Den fjæra for låsing av bakre bånd, flott bilde, og en kan vel neste lage delen etter det bildet. Hadde du likevel kunne ringt meg på tlf 482 70 793, alternativt sendt meg en sms slik at jeg kan få ringt deg opp? Mvh Thomas Krüger-Monsen / Antikk Restaurering

jke

I used a band-spring from a German Mauser Model 1871/84