Bjørnebørse

Started by Torgeir, 03. April 2019 kl. 7:54:35

Previous topic - Next topic

Torgeir

Et brutalt tungt våpen jeg fikk i hus, med åttekantet pipe av potent lengde. Selgeren mener det er ei bjørnerifle fra Hedmark, og at pipa må være fra syttenhundretallet.

Typisk ombygd flint, visstnok. Ingen synlige stempler av noe slag hverken på låseblikk eller pipe. Nippelen ligner veldig på det vi ser på perkusjonsrevolvere, og den passer ikke helt i gjengene. Med den pinglete revolvergnisten er jeg usikker på om dette i det hele tatt vil si bang når ladninga i tillegg må finne veien inn i "siderøret" under nippelen.

Hi sida. De som har meninger om opprinnelse og bakgrunn for dette her må selvsagt gjerne si ifra.

Riflinga er helt OK. Kaliberet har jeg slugga til .489/.519.

Svansskruen var lett å få ut. Her er fenghullet gjennom gjengene, og inn i ei grop i bakkant. Heller ikke dette ser befordrende ut for sikker tenning, og jeg lurer på om dette kan ha vært ei tapprifle på et tidspunkt.

Torgeir

jæger justnæs

Jeg synes stokk, lås og pipe gir inntrykk av at den har vært perkusjon fra fødselen som jeg vil estimere til rundt 1840-50. Dette er basert på mine antakelser og kan ikke leses som en sikker fasit...

Geværet kjapt oppsummert etter husken:
Stokkfasongen med skåret spor fra halsen og bakover er typisk østnorsk/svensk kjent fra en del perkusjons- og patronrifler og enkelte flintlåsgeværer. Grepet bak avtrekkerbøylen ser 1800-talls ut.

Låsblikkets utforming og innfesting med en enkelt skrue tilsier at det ikke er en ombygget flintlås.

Svansskrueløsning og heltheten får meg til å tenke at dette er laget som ei. perkusjonspipe.
Best når det smeller!

Torgeir

Takk for sakkyndig utgreiing. Det er vel fullstendig sivilt fra fødselen av, dette her da?

Dersom det gir noen pekepinn på noe, så er det dessuten et kryss i messing innfelt i toppen av pipa. Frontsiktet (også av messing) er ellers så godt som slitt vekk, så der må jeg finne på noe.
Torgeir

jæger justnæs

Jeg tør ikke påstå noe bastant men for meg virker den å være sivil perkusjon fra starten, ja. Pipa kan selvsagt ha levd et annet liv før dette. Gode bilder av detaljer som for eksempel krysset du nevner er fint å supplere med.
Best når det smeller!

Torgeir

OK og takk. Skal se om jeg får knødd meg til noen flere bilder. Imens spekulerer jeg jo på hva jeg skal finne for å skyte ut av dette her. Når diameter over bommene er .489 vil jeg jo tro at rundkule på ca .470 pluss patch kan være OK? Eller hva med å banke ned ei miniekule eller plains-kule på drøyt .50 blank?
Torgeir

Torgeir

Jau, jau.
Det begynner å ane meg at denne børsa ikke bør skytes med. Mulig jeg er litt for treg i oppfattelsen for mitt eget beste.:kikkeblunke:

Jeg har fått gjenget inn og satt i ny nippel etter at den som stod i fløy sin vei (forbi skytebrillene) fordi den egentlig ikke passa i gjengene. :forkvaklet:

Da jeg atter skulle prøve børsa sprakk stokken på ei ladning på 60 grains sveitser 3 bak ei 225-grains Lee REAL-kule. Det er sot bakpå pipa, og det er sot nede i stokken ved bruddstedet. Det er også sot i gjengene på svansskruen som nok var LITT for lett å få løs. Det kan se ut til at skruen ikke er "original" til børsa, og har blitt loddet på den originale tangen.:confused:

Torgeir

jæger justnæs

Uppsann! Godt at det gikk bra med skytter.
Det ser ut som ny svansskrue er medisinen som må til.
Best når det smeller!

Torgeir

Jau, takk. Riktig svansskrue er neppe dusinvare hos Track of the Wolf, så dette her blir nok litt hodebry.
Det går litt for seg på skytinga for tida. Forrige gang eksploderte like godt revolveren til sidemannen (en godt tilårskommen italiensk replika av Rogers & Spencer), så folk jeg forteller disse greiene til tror jo jeg er blitt gal som likevel holder på.
Torgeir