Verdiangivelse Wredes og studsare 1815-20

Started by ola, 09. September 2007 kl. 20:01:41

Previous topic - Next topic

ola

Er i utgangspunktet usikker når det gjelder priser på svenske våpen og lurer derfor på noen som kan hjelpe meg med en omtrentlig verdiangivelse på disse børsene:

Husqvarna (Wredes)i god stand, lite slitt brunering og org. ladestokk. Låsblikk merket H og 1861.

Studsare 1815-20 for feltjegare. ok stand, men ingen brunering. Stokken muligens noe pusset, men ellers orginal.

qualibra

#1
Hei.Kan man tolke dette dit hen,at disse geværene er til salgs?Har vært på utkikk etter Wrede,men de vokser ikke på trær.Tør ikke si noe bastant om pris,men er den fin i løpet og ikke boret opp til hagle,og ellers rimelig pen,så må du da kunne få noen kroner for det Wredegeværet.:lookaround:
qualibra

Trond

Å sette verdiangivelse på usette våpen er noe man skal holde seg langt unna og det følgende må derfor tas med 2 l salt og en pepperbøsse:

Litt sliten Wredes kr 4000, bra Wredes kr 6000, tilnærmet strøken Wredes 7000.

Studseren er litt vanskeligere (jeg regner med at du har riktg betegnelse og at den er i flint). Denne er av en eller annen grunn mindre populær enn M1815 musketten og skal uansett ikke være brunert. Sliten og med antydning til gravrust - kr 8000, strøken kr 11 000. Dersom den er i perk 4-6000.

Trond

ola

#3
Takker for info Trond. Selvfølgelig er det umulig å angi pris på usette våpen, men med din prisangivelse sa har jeg hvertfall en pekepinn. Jeg har modellbestemt 1815-20en etter armemuseets foto. Jeg kan forsøke å ta noen bilder av våpnene å legge ut her. Jeg kan jo ha tatt feil med tanke på studsaren, men Wredesen er jeg ganske sikker på.

Våpnene er foreløpig ikke til salgs.

ola


 











Her er noen bolder av børsene. De ble dessverre litt små. Studsaren har noen mørke flekker på låsblikket, men ingen dyp gravrust.

Trond

Disse ser veldig greie ut og er nok verdt oppmot maksprisene jeg anga.

Trond

The Norwegian

#6
Men du må gjerne sende meg en mail når/om du skal selge Wredesen,så skal vi få til en god deal:-)
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

arilar

> Disse ser veldig greie ut og er nok verdt oppmot maksprisene jeg anga.
>
> Trond
Ola, jag håller med Trond om sin prisanalys men.....om din skarpskytte Wrede istället är en militär infanteri-modell 1860 stiger priset ytterligare några tusenlappar. Då krävs givetvis rätta kontrollstämplar på pipans över-och undersida samt "militärt" baksikte et.c. I Sverige prissättes studsare 1815-20 högre än musköt m.1815. En 1815-20 i utmärkt skick 15000 Skr (då också utan att ha kvar brunering på pipan, något man ytterst sällan finner). Fältjägarstudsaren (för sabelbajonett) något dyrare än fotjägarstudsaren (för hylsbajonett).
Hälsn.,
ARILAR

krutnarr

> Ola, jag håller med Trond om sin prisanalys men.....om din skarpskytte
> Wrede istället är en militär infanteri-modell 1860 stiger priset
> ytterligare några tusenlappar. Då krävs givetvis rätta kontrollstämplar på
> pipans över-och undersida samt "militärt" baksikte et.c.

Arilar.
Er det mulig å presisere litt tydligere hvilke stempler det da dreier seg om?
Hva er "militärt" baksikte? Har sett 2 typer baksikte,men vet ikke hvilket som er "militärt".
Vi er noen stykker som har en Wredes og det hadde jo vært morro om none var i besittelse av en sådan en.:-D

arilar

>
> Arilar.
> Er det mulig å presisere litt tydligere hvilke stempler det da dreier seg
> om?
> Hva er "militärt" baksikte? Har sett 2 typer baksikte,men vet ikke hvilket
> som er "militärt".
> Vi er noen stykker som har en Wredes og det hadde jo vært morro om none
> var i besittelse av en sådan en.:-D
Till och börja med.....
En militär oförändrad m.1860 har alltid kolvkappa och varbygel gjord av mässing. Kornet aldrig laxat (går ej att knacka i sidled). Inga nätskärningar på stocken. Inget snälltryck. Nedan till höger ett militärt sikte och till vänster vanligaste Wrede-siktet (finns ett antal varianter).



Kan också se ut som nedan på en militär m.1860 där de två fyrkantiga sikt"hålen" ännu inte tagits ut (helt ocirkulerat ex. av en m.1860.).



Återkommer till stämplar på pipan.

Hälsningar,
ARILAR:)

arilar

Stämpel på ovansidan av pipan. Faktoristämpel (i detta fall Carl Gustaf Stads gevärsfaktori). Snett upp till vänster besiktningsofficerens stämpel som slogs in när vapnet som helhet var godkänt (således det sista momentet, i detta fall SH). Innan dess hade besiktningsrustmästaren snett upp till höger inslagit sin stämpel om pipan var godkänd vid utbesiktningen (i detta fall AF).



Innan dess hade pipan provskjutits och stämplats på undersidan. "P" står för godkänd efter första provskottet och slogs in av faktorirustmästaren som också slog in sin namnstämpel i botten (i detta fall CLF). 2an ovan P slogs in vid utbesiktningen efter andra provskottet av besiktningsrustmästaren som också slog in sin namnstämpel ovan 2:an (i detta fall AF).



Således tre personer inblandade i kontrollen. Faktorirustmästaren, besiktningsrustmästaren och besiktningsofficeren.

Hälsningar,
ARILAR

arilar

Oj, glömde berätta. Denna information kommer från Roger Olssons utmärkta artikel "Stämplar på svenska arméns handeldvapen 1770-1870" ur Meddelande Armémuseum 1980-82. Skaffa boken!
ARILAR

ola

Min Wredes er nok en uforandret militær M.1860, i hvertfall etter baksiktet å dømme.


En stor takk til "Arilar" som virkelig har gjort denne tråden spennende med fine bilder og god informasjon.  

Og til "The Norwegian", jeg tar kontakt når det blir aktuelt å selge.

krutnarr

> Men du må gjerne sende meg en mail når/om du skal selge Wredesen,så skal vi
> få til en god deal:-)

Hei The Norwegian.
Tengte jeg måtte si ifra om at det er en Wredes til salgs hos Lauritz. Den har foreløbig en sabla god pris. http://lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=5&ItemId=1099537&nBids=5&ReturnUrl=http%3a%2f%2flauritz.com%2fItemList%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d5%26DC%3d1%26CPIn%3d1%26ISz%3d0%26PSz%3d30%26PSzG%3d6%26SO%3d3%26ST%3d0%26IgId%3d92%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d5%26FCId%3d6%26FText%3d%26LLan%3dFalse%231099537

En mulighet dette???:yes:

Harald

#14
Hei. Legger inn et spørsmål om svenskenes infanterigevær M/1860 - Wredes gevær, i en gammel tråd.

Børsa her har lås stemplet «J.G.Berggren Upsala». Det skulle kanskje tyde på et skytterlagsvåpen, men en rekke kjennetegn ser ut til å peke mot den militære modellen. Bakkappa, merket «410», og avtrekkerbøylen er av messing, kornet er fast, siktet er av militær modell, pipebåndene trolig også. Pipa er stemplet «H» (Husqvarna), «WN», og «410» på tangen. Under pipa det stemplet «N», «P», «2», «WN» og årstallet «1861». Kolben er svimerket «43» på høyre side. Ikke nettskjæring, eller «snälltryck».

Skal tro om børsa er en sivil/skytterlags-Wredes, eller et militært infanterigevær M/1860? Håper noen kan bidra til oppklaring. Mvh H.


BEN74

Jeg tipper millitær som var brukt litt,  Svenskene konventerte bare de som var helt ubrukte til Remington og kammerlader før det. Trolig solgt gjennom en land handel eller våpen butikk som heter J.G.Berggren i Upsala?

Hilsen BEN74.

Harald

Hei BEN74. Jo, det virker som ei rimelig forklaring. Jeg kjenner heller kke til J. G. Berggren i Uppsala, men kanskje våre svenske venner kan opplyse oss? Mvh H.

Harald

#17
Apropos overskrifta, passer det vel å legge inn et bilde av «Studsare m/1815-20 för fältjägare» med sabelbajonett. Mvh H.