Rolling block hagle på vidda

Started by Leidangsbonde, 16. September 2007 kl. 19:18:02

Previous topic - Next topic

Leidangsbonde

Har lenge hatt lyst til å ta en tur på vidda på rypejakt.Har også hatt lyst til å prøve disse gamle traverne på jakt.Så jeg bestemte meg for å kombinere det.Valget var mellom min Larsen kal.16 eller en oppborret Kongsberg fra 1874 til kal.20.

Valget falt på Kongsbergen.Ble totalt bitt av basillen.Antall felte ryper ble egentlig helt uviktig.Fall av rype ga den samme følelsen som min første rype for over 25 år siden.Nå higer jeg bare etter å få prøvd den på annet vilt også. For øyeblikket kan både pumphagla og de nye dobbeltløperne stå.

Nei dette var virkelig en fantastisk opplevelse! Takk til alle på forumet som har geleidet meg fram mot denne opplevelsen !:-D

jæger justnæs

Gratulerer så mye! Jakt med svartkrutt er noe for seg selv, med historisk sus og masse røyk. Det er en jaktform som krever mer innsats i form av forberedelser; lading og testing før jakta og puss i etterkant. Allikevel tror jeg at flere liker akkurat dette. En flott avkobling fra det strømlinjeformede livet som suser av gårde...
Best når det smeller!

raudnakke

Kan skrive under på at det var en entusiastisk Leidangsbonde jeg møtte deroppe, til tross for et noe uheldig jaktavbrudd...

Fin hagle jeg fikk tafset litt på der gitt.

Vi ses vel neste år.

Raudnakke