Lino-bly

Started by Torgeir, 24. July 2019 kl. 11:17:55

Previous topic - Next topic

Torgeir

Jeg har fått fatt i noen kilo typebly, altså løse bokstaver. Dette stoffet er etter det jeg skjønner godt i overkant steinhardt for svartkrutt, med vel 12 prosent antimon og 4 prosent tinn. (Eller noe sånt.)

Jeg har nå likevel tenkt å eksperimentere litt, og kanskje prøve å hive en neve i gryta sammen med det rene taktekkerblyet. Er det noen som har gjort seg erfaringer med en slik miks, og i tilfelle i hvilke kalibre?
Jeg tror neppe det er tingen for 12.17, men kanskje for 11,7 dansk remington eller 32-20 Winchester?

Torgeir
Torgeir

laffa

Jeg har brukt slikt bly med godt resultat i 45-70. Blandet bly og typebly i forholdet 20 til 1. Dette ga meget god presisjon. Både smelting og støping av typebly og legeringer av dette, krever lav temperatur. For høy temp. i smelta vil  gjøre at legeringa skiller seg

laffa

The Dane

Hvis jeg var dig ville jeg spare det sætte-bly til røgsvag skydning.
Alternativt bytte med en skytte der har brug for det og så få en masse bly og tin retur.
Der er for alvor først brug for antimon når hastigheden kommer over 1600-1700fps~480-520m/s.
Indtil da har jeg altid kunnet klare mig med at tilsætte tin.

En god tommelfinger-regel er at have lige så meget tin som der er antimon. Ren antimon legerer ikke/meget dårligt med rent bly, tin virker som en "emulgator" der binder sig omkring antimon-krystallerne og tin vil godt legere med bly som vi alle ved.

Jeg har skudt sortkrudt i over 35 år og har endnu aldrig haft problemer med en 97/3 legering og aldrig haft brug for at skrubbe bly ud af piben. Og det selv på skumle rifler med meget ru rifling!

Med den rigtige ladning og en gascheck skyder min Marlin 94 i 44MAG nemt 1750fps+ ud af en microgroove pibe, og det med en 94/6 legering der næppe er hårdere end BHN 8-9.

Så hård legering er en dårlig erstatning for god kuglepasning til piben!