jæger justnæs på rikskringkastingen

Started by Øyvind F., 07. June 2019 kl. 12:45:14

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Dette er litt på siden av det som er vanlig her på forumet, men når jæger justnæs har vært i Tyrkia og skutt pil og bue sammen med en del andre norske entusiaster, så må det kunne gjøres et unntak. Slikt blir det nemlig innslag på Dagsrevyen av.

Så var det jo litt morsomt at ankeret etter innslaget presterer å si «Så er det sport.» Det blir jo ikke mer sport enn dette!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

runastav

Det er ikke ofte jeg går glipp av dagsrevyen, men dette gikk jeg glipp av så takk Øyvind! JJ er jo ein tøffing, flott skjegg har han fått også :-)
Helsing Runar

krutnarr

Ja det var artig å se jæger. Det lyste «kos» langt inn i stua her :-D

jæger justnæs

Huff, det var mest ganske flaut men bra at det var til glede for nerdene :-)
Historien bak er morsom, dette var ikke planlagt på noen måte fra vår side. Kortversjonen er at vi sto på ved bagasjebåndet på flyplassen i Istanbul. Til slutt hadde alle fått sitt, unntatt Ivar Malde, meg og NRKs Sidsel Wold. Jeg var litegrann starstruck men pleier ikke være redd for å prate med folk så jeg sa noe sånt som at: Vi vet jo hvem du er, men du kjenner ikke oss - men du er kanskje mer bevandret i språk og ellers kjent her nede - og nå mangler vi alle tre bagasjen vår, så kan vi slå oss sammen for å lete den opp?
Hun var veldig imøtekommende og spurte raskt om vårt gjøren og laden, og vi sa som sant var at vi skulle ned på noe buegreier. Det endte med at vi måtte skrive ned navn og nummer i blokka hennes, det kunne være hun tok kontakt for å ta noen bilder.
Det endte med at hun og en fotograf fikk seg pressekort og var på lengdebanen i mange timer og hadde det kjempehyggelig, sa hun. Vi kan bare takke og si i lige måde!
Så sånn kan livet spille Ola Nordmann et puss av og til :-)

Nok om det, vi fikk jo skutt pilene våre og Ivar skjøt ny norgesrekord med 499,49 meter, 52 meter lenger enn den forrige som er ved Bjørnar Burdahl fra NM i fjor. En levende legende, Adam Karpowicz satte ny verdensrekord med tyrkisk hornbue i moderne tid med 508 komma-et-eller-annet. Ivar tok to sølv og holder jevnt nivå. I fjor vant han begge klassene han deltok i. Selv perset jeg med langt mildere bue og bare henimot halve lengden. Akkurat som med svartkrutt - noen har det gøy skyter godt, andre skyter kun for å ha det gøy ;-)

Tettpakket program og opplevelser i kø. Det ble en tur til Topkapi Palace og siste dag militærmuseet. Sistnevnde er enormt! Med lite tid ble buer prioritert så det ble bare å få knipset noe svartkruttsnadder i forbifarten ;-)


Kanoner er alltid i skuddet


Jeg har tolket denne som en påkostet P-1856 Enfield. Det var noe om at en sultan hadde skutt på en leirkrukke på en avsindig avstand og truffet med denne rifla. Jeg tror det er kuletanga som hører til på bildet under


Slet med at det var fotoforbud her - og en del vakter - så det ble ikke noe av bildet jeg tok av informasjonsskiltet :-D


Jeg mener å ha sett noe liknende i artikkelen 'Hurtigskytende svartkruttvåpen' men kunne ikke finne den. Muligens i noen av de videoene som var i samme serie som i artikkelen. Har dessverre ikke noen informasjon om denne


Smith & Wesson samt en Colt, begge med bling. Beklager uskarpt bilde


Pent pistolpar


En Webley for de anglofile
Best når det smeller!

aho

Tøft! Dette må vi prøve runastav