Svensk marine gevær m/1855

Started by runastav, 02. September 2019 kl. 15:54:17

Previous topic - Next topic

runastav

Hei Godtfolk!
I siste nr av Vapentidningen (Du abonnerer vel på dette bladet?) så skriver Johan Ljungne om dette gevær. Og da fikk jeg trang til og prøveskyte min m/1855 som dessverre har kappet forskjefte men kanskje det blir gjenfødt? Ble bare 2 skudd på ca 40m for pistongen sprutet for mye ild og galle stort hull ca 2,5mm men det skal fixes. Jeg brukte kal 600 RK og 0,18" fettlapp 60grs PP som dere ser litt høgt og til venstre. Egentlig så er dette en  minie kule børse men rekkner med og få presisjon med rundkule.Andre med erfaring med børsemodellen så skriv her:-)
Helsing Runar

krutnarr

Hei.
Flott bøsse runastav.
Har bare erfaring med modellen før (m/1848) og den er med tapp. Minié er vel topp til rundkule med litt tykk lapp. Uansett.... bøssa trenger sef. full lengde på treverket og ny nippel. Kjør på. Tror den går hull i hull etter det :-D

runastav

Takk krutnarr! Pistongen fikk ny foring av RF med 1,5mm hull holder sikkert i 100år;-) pistongen må utlønnes før oppboring til foringen som er 4,5x5mm
Helsing Runar

krutnarr

Hei.
Dette så jo riktig så flott ut. Foring av nippel er en god ide og fin gjennbruk av den gamle nippelen. :clap:
Sjøl så bygger jeg nytt hus og nytt verksted for tiden. Ser frem til å kunne begynne på viktige ting igjen som real våpenmekk og herping.;-)

runastav

Takk krutnarr!  Svansskruen ute for kontroll av gjenger og løpet, denne har ikke høyregjenger men venstregjenger . Jeg har hatt en del svansskruer ute opp gjennom årene, tror det er første venstregjenga svansskrue jeg har vært borti!
Helsing Runar