Litteratur om Norske snapplåsbørser

Started by SB, 27. September 2019 kl. 20:03:06

Previous topic - Next topic

SB

Samler bla litt på svenske snapplåsbørser og Lodbösser. Finner noe litteratur om disse men skulle gjerne fått noe tips om hva som finnes av litteratur om de Norske snapplåsbørsene.
Noen som har tips?
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Harald

Hei. Interessant tema, synes jeg. Rolf Rasch-Engh skrev en fin artikkel "Litt om gamle samegeværer". Den sto i Sámi Ællin / Sameliv VII, Samisk Selskaps Årbok 1967-1970. Universitetsforlaget 1971.

SB

Takk for tips. Den må jeg prøve å finne.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

jæger justnæs

Har du fått med deg 'Snappllåskonstruksjoner i Europa og Norge' del I og II av Arne Emil Christensen i Norsk våpenhistorisk selskaps årbøker 2007 og 2008?
Mener jeg har sett noe annet også en plass, men husker ikke hva eller hvor.
Best når det smeller!

Mr. Pitt

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Harald

Noen eksemplarer ombygd til perkusjons-snapplås. Mvh H.

SB

#6
Takker for gode tips. Da er det bare å begynne å lete.
Snapplås og snappslaglåsbørser er et interessant tema. Svenskene har mye fine, både finkalibrede lodbösser og sälstudsare.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Harald

Hei. Josef Alm skriver en del om snapplås i boka "Eldhandvapen I", Stockholm 1934. Og i "Vapnens historia", Stockholm 1927. Her er det mye godt stoff i kapitlet "Svenska och utländska lodbössor" fra side 161 og utover. Kan sikkert ordne noen .pdf-er hvis interesse. Mvh Harald.

SB

Takk for tips. Har bøkene til Alm. Må nok lese de en gang til. Murbergets samlinger og bok om almogevapen er også informativ. Det er gitt ut flere i Sverige. Lite å finne om de norske dessverre.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

SB

Her er en som gjør en stor jobb for almogevapen og lodbössor, en av de få bloggene jeg leser:
Kurage-blogg

Murberget Bössor

Denne er veldig informativ:

"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII