Identifisering av flintlåspistol

Started by bubo, 12. December 2019 kl. 12:00:53

Previous topic - Next topic

jesper tollefsen

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=93140273
hei dette er min annonse på finn og jeg lurer på om noen vet hva denne er og hva den er verd :)
mvh jesper

Tinytim

jeg vil vel anslå ganske nærme 0, det her er vel bar en pyntegjenstand

bubo

Det var da et lite imøtekommende svar...
Hvorfor er dette en pyntegjenstand?

jesper tollefsen

ser jo ganske gammel ut, sikker på at dette er en pyntegjenstand? trenger du nærmere bilder?

Old Colt

Hei folkens,

må nok si meg enig i at dette er en pyntegjenstand, dvs en suvenir fra et sted lenger syd. Bildene er dessverre litt utydelige, men dette ser ikke ut som en fungerende flintlås. Er det boret hull inn fra fengpanna? Vinkler og innfesting av flint ser for øvrig litt "feil" ut. Avtrekkerbøylen ser heller ikke ut som noe man ville sette på et våpen ment for bruk.  Jeg har sett lignende for salg til turister og med opprinnelse i Nord-Afrika og Tyrkia. Men som blikkfang på veggen er den helt OK. :-)

Vil tro noen vil kunne gi en drøy tusenlapp for å ha den på veggen, men noe kostbart samleobjekt er det nok ikke. På den annen side; jeg har tatt veldig feil før... ;-)

Lykke til med salget.

Old Colt

jesper tollefsen

Hei,takk får svar. Jeg kan trekke flint låsen bak og skjenner at avtrekkeren blir har så man kan avfyre. Jeg har ikke så mye kjennskap på sånne ting, men for meg så ser den ekte ut.

Old Colt

Hei, bedre bilder vil hjelpe mye, spesielt detaljer på lås og fengpanne. Det er ellers ikke så vanskelig å få ting til å se gamle ut...

Som nevnt tidligere, er det hull inn i løpet fra fengpanna? Mangler dette, eller det er plassert på feil sted, er det et sikkert tegn på at det er noe som er laget for dekorasjon.

Old Colt

festus

Dette er en typisk souvenirkopi fra middelhavsområdet/midtøsten, laget av noen som har sett bilde av en flintlås, men ikke satt seg inn i hvordan de fungerer. Har sett flere slike. Hvis du ser på hanen er leppa der flinten skal sitte ikke stor nok til å klemme fast en flint. Vinkelen på hanen er også helt feil. Dekor og finish er også typisk for en turistkopi laget for å se gammel ut. Verdien er dessverre bare noen hundrelapper som pynt.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling