Lading perkusjonsrevolver

Started by Heffe, 20. November 2007 kl. 7:35:24

Previous topic - Next topic

Heffe

Ja, nå har jeg fått revolveren som er en Ruger Old Army (ny) og er syk etter å prøve den. Kjøper vel noe svartkrutt erstatning. Det er jo ikke noe annet tilgjengelig forløpig. Jeg har lest alle innlegg om lading, har og lånt boken av min sønn. Det er jo mange forskjellige råd og teorier. Fett, filtpropp foran kulen, smurt filt etc. Brukte man slikt i "Cowboyer" tiden.  Kan ikke se for meg at folk i felten løp rundt med fettpresse og en masse lapper. Ut fra artikkelen her, så går det fint å legge i krutt og kule and thats it. Må bare passe på at tennhetten sitter ordentlig. Er det noen som kan gi et endelig råd før jeg starter opp. Stikker helt sikkert på banen Lørdag formiddag. Kan nesten ikke vente, det er nesten like bra som å finne seg kvinnfolk.

Øyvind F.

Det går fint an å skyte uten noen form for smurning, men i lengden så vil dette slite ut våpenet ditt. I tillegg så vil presisjonen bli forringet på grunn av hard slam i løpet. Fettet hjelper til med å holde slammet mykt, noe som er en forutsetning for god presisjon. Om du velger fett foran kulene eller filtpropp er opp til deg. Det beste er kanskje å prøve begge deler. Da finner du ut hva som passer best for deg.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

nevS

>Kan nesten ikke vente, det er nesten like bra som å
> finne seg kvinnfolk.

har fått min jeg og
Venter bare på Kruttmål og lørdag
da skal det fyres....

Merklig at våpenskapet snart inneholder like mye svartkruttvåpen som røksvakt,
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Heffe

Nå har jeg endelig fått prøvet Rugeren og det var skikkelig gøy. Mye gøyere enn å skyte med 9mm eller 22. Gav virkelig mersmak. Presisjonen var best med forlading. Jeg hadde ikke svartkrutt og måtte bruke erstatning. Det plager litt dette problemet med svartkrutt. Det betyr at de fleste nye som vil begynne med dette ikke kan være med i konkurranser. Kanskje det hadde vært en ide og han en egen klasse for de uten svartkrutt. Er det noen som vet om dette har vært diskutert. Er ikke særlig lysten til å begynne å fikle med minerkrutt (som jeg heller ikke har fått fatt i) eller prøve å lage "hjemmebrent".

Øyvind F.

Ja, spørsmålet har vel vært oppe til diskusjon i Norsk svartkruttunion, men lysten til å tillate erstatningskrutt er heldigvis liten. Det jeg ikke forstår er hvorfor folk absolutt skal tillate svartkrutterstatninger i NSU. Da er det jo ikke en svartkruttunion lenger. Det er etter min mening bedre å legge ned enn å gå over til svartkrutt. Svartkrutterstatninger er heller ikke et tema som tillates diskutert her på forumet, da det er et svartkruttforum. Etter min mening er det viktig at slike regler ikke tøyes. Kruttsaken har er debattert opp og i mente her på forumet, og kruttet er etter sigende ikke langt unna.

En annen ting, din Ruger Old Army er heller ikke tillatt brukt i konkurranser i regi av NSU, blant annet fordi den ikke er en kopi av en spesiell 1800-tallsrevolver, og fordi den har deler som ikke er tidsriktige. Et eksempel på det siste er spiralfjærer.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Heffe

> Ja, spørsmålet har vel vært oppe til diskusjon i Norsk svartkruttunion, men
> lysten til å tillate erstatningskrutt er heldigvis liten. Det jeg ikke
> forstår er hvorfor folk absolutt skal tillate svartkrutterstatninger i
> NSU. Da er det jo ikke en svartkruttunion lenger. Det er etter min mening
> bedre å legge ned enn å gå over til svartkrutt. Svartkrutterstatninger er
> heller ikke et tema som tillates diskutert her på forumet, da det er et
> svartkruttforum. Etter min mening er det viktig at slike regler ikke
> tøyes. Kruttsaken har er debattert opp og i mente her på forumet, og
> kruttet er etter sigende ikke langt unna.
>
> En annen ting, din Ruger Old Army er heller ikke tillatt brukt i
> konkurranser i regi av NSU, blant annet fordi den ikke er en kopi av en
> spesiell 1800-tallsrevolver, og fordi den har deler som ikke er
> tidsriktige. Et eksempel på det siste er spiralfjærer.

Vi kan jo legge det dødt da.

Jeg er klar over at Rugeren ikke kan brukes i konkurranser. Jeg kjøpte den fordi det var et godt våpen og det var en sikker måte å lære seg å skyte med svartkrutt og oppleve gleden. Hadde forøvrig tenk å kjøpe en godkjent revolver før sesongen starter. Jeg har og flere orginale svartkrutt våpen som flintlås, rolling block, hagle etc. Jeg har prøvd flintlåsen (kopi fra 1970), men har problemer med gnist fra flinten. Har prøvd med nye flinter og skjerpet de gamle iht boken uten at det ser ut til å virke. Det kan vel være flintstålet.

Rotta

"Det kan vel være flintstålet."

Ja det kan det. Kjøp deg en boks "Kasenit" fra Track of the Wolf og følg oppskriften på boksen:ok:
-Rotta