Spesielt flott Larsen tennstempel

Started by Tinytim, 25. February 2020 kl. 13:34:06

Previous topic - Next topic

Tinytim

Sivile våpen er ikke min største interesse, men det hender jeg kjøper sånne også hvis de er spesielt flotte. Den Larsen tennstempel rifla som her vises må sies å gå under den kategorien. Den har flott skjøringer, horn detaljer, graveringer av forskjellige dyr og detaljer i gull og sølv. Selve pipa er også spesiell, med en slags fluting som former pipa nesten 8-kantet.(bildene kommer opp-ned selv om de er snudd i bildeprogrammet)

Trond

Enig, lekker børse. Er det en drammenser eller en belgier?

magne fjøsne

Tinytim

Den er merket H.Larsen Drammen, så den er kanskje lagd der. Kaliber vet jeg ikke men rundt 10mm, men ikke 10,15x61, den går ikke inn i kammeret

Øyvind F.

Flott gevær! Jeg snudde bildene, slik at det kommer enda mer til sin rett.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

willer

Flott børse! Har du bilde av venstre side av låskassa ?

Tinytim

Kommer her, men opp ned. Kanskje Øyvind er grei og snur dette også.

runastav

Vakker børse Tinytim! Svein Solli skrev en artikkel om en tilsvarende i Våpenjournalen nr7-1993
Helsing Runar

Tinytim

Ja den så veldig lik ut Runar, ser ut til å ha samme løpsprofil også. Får se om jeg får rotet frem det bladet og lest artikkelen.

Tinytim

Fant bladet fra 1993 og våpnene er veldig like, med samme type skjæringer i stokken, og samme detlajer i horn. Men mitt har mere graveringer av forskjellige dyr, og sølv og gull innlegg, mens den i bladet har mest scroll gravering. Mitt er merket H.Larsen Drammen, mens det andre trolig bare er merket Larsen og Staal.

Tinytim

Hva mener du som er spesialisten her, er den lagd i Drammen?

Trond

Jeg er usikker. Låsen er i utgangspunktet den som ble masseprodusert i Belgia, men jeg har hatt et par med tilnærmet identiske låskasser som, etter all sannsynlighet, er fra Drammen. Man må nok ta av forskjeftet og se hva som er stemplet for å få en antydning (som godt kan vise seg å være feil om det er en belgisk pipe, hvilket det sannsynligvis er).