Kuletang for .38-55

Started by North83, 20. April 2020 kl. 20:55:20

Previous topic - Next topic

North83

Hei!

Jeg har nettopp skaffet meg en flott, orginal Winchester 1885 i .38-55, og lurer på om noen har tips til ei bra støpetang? I følge forrige eier gikk børsa bra med en 250gr kule sizet til .377, så jeg har sett på Lee sin støpetang nr. 90324. Den støper en .379gr kule som veier ca. 250gr. Vil denne tanga funge, tror dere? Tar gjerne i mot innspill! :)

Hilsen,
North

Cap'n Redneck

LEE-kulene vil ha riktig tyngde, og de vil være store nok til at du kan size dem ned til .377" om det skulle være nødvendig.
Jeg ville ikke nølt med å bestille en LEE-tang.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

North83

Takk for svar! :) Jeg har nå sett på litt andre alternativer, bl.a. de såkalte "money" og "postell" kulene fra Lyman og Buffalo Arms. Ganske tunge kuler på 300gr eller mer som visstnok skal egne seg også på lengre hold. Tror jeg må gjøre litt mer research her! ;)

Cap'n Redneck

Tyngre kuler vil kunne gi bedre presisjon på lengre hold, forutsatt at riflestigningen er krapp nok til å stabilisere kulene.
Jeg ville nok dobbeltsjekket riflestigningen i det aktuelle geværet før jeg investerte tungt i ståltenger.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

North83

Jeg har målt riflestigningen, og den er 1/18 tommer. Det burde greie å stabilisere en kule på litt over 300gr. Har kjøpt inn en tang fra Buffalo Arms som støper en .378 kaliber "Postell"-kule som veier 335gr. Med litt flaks slipper jeg å size ned. Dette tror jeg skulle gjøre susen. :)

Hilsen,
North