Krutthorn merket 1764

Started by FrankWS, 17. April 2020 kl. 17:03:17

Previous topic - Next topic

FrankWS



Hei. Jeg kjøpte dette krutthornet. Noen som har noe som helst info. For eksempel signaturen som jeg tror er J H. Eller annen info. jeg synes hornet er flott. mvh Frank

Browning08

#1
Det var egentlig pussig og veldig naiv dekor på dette krutthornet. Nesten at jeg mistenker noen i meget ung alder har svidd inn dekoren. Det stemmer ikke helt med motivene heller. Antar det skal være et forsøk på å ligne riksvåpen samt muligens en engel og en djevel. Med fare for å ta feil så tar jeg alle mulige forbehold om at det i en avsidesliggende dal et sted i landet var en blivende kunstner som har begått dette....Kan det være Svensk opprinnelse?

bubo

Tror jaggu slangen er på vei opp i epletreet i paradisets have også...
Nå har jeg ikke helt oversikten,men synes kanskje ikke det åpne 4-tallet ser helt 1700-talls aktig ut..?

FrankWS

 Takker for innspill angående hornet. Legger ved 2 bilder av et utsnitt fra kirkeboka for Gjøvdal. Det er hentet fra boka krutthorn av Per Norheim side 82. Bildet er fra kirkeboka året 1760. Legg merke til at 4 tallet skrives omtrent likt som på hornet. Jeg har ei utrolig stor samling horn, da fra de ganske stygge til de utrolig vakre. Jeg synes personlig at å ha et vidt spekter av horn er utrolig interessant da det speiler hele spekteret med jegere/ brukere av hornene. Mange kom fra enkle kår på fattige husmannsplasser og hadde kun råd til enkle horn. Løven på hornet er skåret ut og det ligner på riksvåpnet slik det var ca i 1730. Men er enig at hornet kan virke naivt og tildels ikke pent i forhold til horn som går for rundt 100.000,- men dette kostet langt fra denne summen også. Mva Frank

svovelsvein

Figurskjæring var jo enkel på den tiden, de aller dyreste hornene har jo også simpel skjæring kunstner messig.Har selv noen som er så enkelt risset så et barn kunne gjort det, men det har sin alder originalitet og historie.

Roy-Terje Kjoberg

#5
Ser på djevlefiguren at den bærer preg av nåtidig karakter både i avslutningen på halen og ved fremstilling av gaffelen. Hornet er jo ellers interessant - man kan jo tenke seg at det har lagt en annen dekor under den nåværende.
Ellers så registrerer jeg at antall kronblader ikke er likt på "ranken".
Mer samler enn skytter.