38-55 hylsetørke - hvilke andre hylser kan disse formes i fra?

Started by krüger, 12. February 2025 kl. 19:14:59

Previous topic - Next topic

krüger

38-55 Win. Hylsetørke. Brukte hylser finnes bortover, men nye hylser er nå nye da. Er det noen som har funnet ut hvilke andre kalibere som kan brukes for å forme slike hylser? 30-30 går, men de blir for korte, må vel finnes noen andre som går. Tenkte at jeg trenger ikke å finne opp kruttet. Takknemlig for tips!

volcanic

"The handloader's guide to cartridge conversions" peker på .375 Winchester. Samt 30-30, "for a shorter version".

krüger

Quote from: krüger on 12. February 2025 kl. 19:14:5938-55 Win. Hylsetørke. Brukte hylser finnes bortover, men nye hylser er nå nye da. Er det noen som har funnet ut hvilke andre kalibere som kan brukes for å forme slike hylser? 30-30 går, men de blir for korte, må vel finnes noen andre som går. Tenkte at jeg trenger ikke å finne opp kruttet. Takknemlig for tips!

Ble litt trigget av svar, så da har jeg kikket litt selv. 375 Win er slutt hos Alvestad, likeså 32-40 Win. Så er det noen som har noen hylser, 20 eller gjerne opp til 50 stk til overs, så kjøper jeg de gjerne. 32-40 har temmelig like mål, bortsett fra munningsdiameter. Men den lar seg blokke ut. Har gjort det tidligere fra 30-30 til 357 Herret. Nå er kanskje hylsa tykkere i godset lenger ned, så muligheten for at hylsa vil få en forholdsvis tynn munning kan nok være tilfelle.

krüger

Quote from: krüger on 12. February 2025 kl. 21:14:21
Quote from: krüger on 12. February 2025 kl. 19:14:5938-55 Win. Hylsetørke. Brukte hylser finnes bortover, men nye hylser er nå nye da. Er det noen som har funnet ut hvilke andre kalibere som kan brukes for å forme slike hylser? 30-30 går, men de blir for korte, må vel finnes noen andre som går. Tenkte at jeg trenger ikke å finne opp kruttet. Takknemlig for tips!

Ble litt trigget av svar, så da har jeg kikket litt selv. 375 Win er slutt hos Alvestad, likeså 32-40 Win. Så er det noen som har noen hylser, 20 eller gjerne opp til 50 stk til overs, så kjøper jeg de gjerne. 32-40 har temmelig like mål, bortsett fra munningsdiameter. Men den lar seg blokke ut. Har gjort det tidligere fra 30-30 til 357 Herret. Nå er kanskje hylsa tykkere i godset lenger ned, så muligheten for at hylsa vil få en forholdsvis tynn munning kan nok være tilfelle.
Ser ut at Brownells venter inn disse hylsene i 38-55, så da er det vel håp.

krüger

Quote from: krüger on 12. February 2025 kl. 21:42:44
Quote from: krüger on 12. February 2025 kl. 21:14:21

Ser ut at Brownells venter inn disse hylsene i 38-55, så da er det vel håp.
Brownells har disse 38-55 hylsene fra Starline på vei inn. Så da går det en bestilling dit. Takker for interessen! Så er det da noen som trenger 50 hylser så kan vi sikkert bli enig om det. Bare å søke opp mitt telefonnummer. Thomas Krüger-Monsen