Deler til Allen & Thurber Worchester pepperbox

Started by Tor-Arne Høy, 15. May 2020 kl. 9:22:09

Previous topic - Next topic

Tor-Arne Høy

Hei.

Er ny her på forumet så har ikke fått gått gjennom alt av historikk, men av det korte søket jeg gjorde klarte jeg ikke finne noe som passet så jeg oppretter et nytt innlegg.

Jeg har klart å få kloa i en gammel perkusjons-¨revolver¨ av typen pepperbox,
merket Allan & Thurber fra Worchester-fabrikken under 1837-patentet.
Denne har en skrue i front som holder løpene låst rundt senterakslingen, og denne skruen er knekt. Skulle ha byttet ut denne men er usikker på hvilke gjengetype og stigning den har, men mistenker at det er amerikanske standardgjenger av tidsalderen(usikker på om UNC-gjenger var oppfunnet da). Har prøvd å målt litt og det nærmeste jeg kom var Whitworth 55° 30G.
Skruens diameter er 5/16".
Jeg vil bytte denne før jeg evt testskyter med våpenet så jeg ikke risikerer at resten av hodet knekker og restene av skruen blir sittende igjen i akslingen.
Er det noen her inne som kan ha kunnskap om slikt, eller vet hvor man kan få tak i deler?
Kunne selvfølgelig boret opp og gjenget opp metriske gjenger og satt i en skrue med umbraco-hode, men hadde lyst til å holde det mest mulig tidsriktig.

All hjelp mottas med takk.
Tor-Arne

runastav

velkommen til dette supre forumet! For meg så ser det ut som halve hode er knekt av, du kan for eksempel få sveist dette opp og dreid til rette dimensjoner igjen. Og ny skrue kan jo lages men gjengene er sikkert ukurante og må slåes i dreiebenk.Helsing Runar

Tor-Arne Høy

> velkommen til dette supre forumet! For meg så ser det ut som halve hode er knekt av, du kan for eksempel få sveist dette opp og dreid til rette dimensjoner igjen. Og ny skrue kan jo lages men gjengene er sikkert ukurante og må slåes i dreiebenk.Helsing Runar

Hei Runar.
Tusen takk, gleder meg til å fordype meg i all kunnskap som finnes om dette interessante temaet.
Jeg har et par perkusjons-revolvere som jeg ikke har fått prøvd ennå, så må sette meg inn i krutt-typer og hvilke størrelse ladning disse liker og misliker.
Er også en ivrig ¨saluttør¨ med et lite utvalg av hjemmelagede saluttkanoner i samlingen, skal bli moro å se hvilke andre gøye løsninger andre har innen dette temaet.

Ja, vet jeg kan både dreie og sveise på, men så lenge jeg ikke vet hvilke gjenger skruen har blir det litt vanskelig å slå nye gjenger i dreiebenk.
Har tilgang til både sveiseapparat, dreiebenk og fres, men kunne som sagt tenkt meg å prøve å holde den så original som mulig, ellers kan jeg like godt bore opp og slå nye gjenger i senterakslingen og sette inn en maskinskrue med Umbraco-hodeog det tror jeg ikke blir så pent å se på.
Så om noen vet om hvor man kan få tak i noe så hadde det vært knall.