Black Powder Only

Started by lymo, 11. December 2006 kl. 11:12:40

Previous topic - Next topic

lymo

Black Powder Only, står det stemplet på løpet med store bokstaver.

Fikk lyst til å fortelle om en stakkars Colt Navy Replika etter jeg leste den friske diskusjonen mellom slegga og admin under "Skyteprøve"

Som admin sier, det bør ikke eksistere diskusjon ang duplex ladninger eller noe som kan friste til å avvike fra at det er et svartkruttvåpen en har mellom hendene. For folk som ikke har greie på det kan det være særdeles farlig, og jeg skal fortelle hva noen har prestert å gjøre med nevne Colt.

Heldigvis vet jeg ikke hvem som har gjort dette, men en fyr som er gift med en slekning av meg kom med revolveren som han hadde kjøpt for noen år siden, men ikke brukt enda.

De fleste kjenner konstruksjonen på Navyen, og den hadde følgende status:
Tønna hadde en klaring til løpet på ca 2 mm.
Kilen var helt deformert, i U-form
Kilesporet i løpet var strukket
Anlegget til tønna i rammens messing-støtbunn var trykket endel inn og deformert.
Løpet hadde god klaring til nedre ramme da kilen ikke "nådde i" for å holde løpet på plass.

Revolveren var ikke pusset, og det gamle kruttslammet var ikke fra svartkrutt.....

En kan vel tenke seg at det har blit brukt røyksvakt pistolkrutt!!!

For å bevise at galskapen er maksimal, så var nipplene i tønna foret opp med å tvinne spoletråd rundt de, for hanen nådde jo ikke i nipplene når det ble mye fri vandring på tønna......
** Hva om nipplene hadde skutt seg bakover.., men det rare er at tønna ikke har eksplodert., begge deler med potensiellt stor personskade.

Slagfjæra var også trimmet opp med diverse underlag for å øke spennet.

* Det beviser at den har blitt skutt ganske mye med, helt til det ikke gikk an å fyre av mere fordi tønna kom for langt vekk i fra hanen, og for så å selge den til en stakkar som ikke hadde peiling!!

Kanskje forsto ikke den forrige eieren engelsk, det kan jo være så banalt. Black Powder Only, er jo vanskelige ord hvis en aldri har sett de.
--Men å skyte til våpnet holder på å ramle i småbiter skal en være rimelig crazy for å gjøre.

Ikke for å være belærende, men "Black Powder Only" betyr KUN SVARTKRUTT.
( Eller godkjente svartktrutt erstatninger )Det er tydelig det finnes personer som ikke er klar over dette.

Kanskje en liten skrekk-historie tråd kan få folk som ikke har forhold til svartkrutt til å avstå eksperimentering.

:-)
Lymo