Litt korte godsaker før Jul

Started by bjørnen, 19. December 2007 kl. 14:49:24

Previous topic - Next topic

bjørnen

Legger inn noen kosebilder til Jul av noen korte godsaker. Bare kom med kommentarer, den blanke passet godt inn i oppsetningen syntes jeg, selv om den ikke hører hjemme på Forumet, men det står Dere kanskje i.
Ha en fin Jul alle sammen.
Mvh. Bjørn E. Pettersen

reldor

Ja hva kan en si , lækkert!!!!!!!!

Men fortell litt om dem da....:-)

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

bjørnen

Hyggelig å høre. Om en ser på bilde to, og da ovenifra og nedover; To stussere av Jan Knoop (Utrecht), datert ca. 1675, to praktfulle stussere og ekstremt små, bare 64 cm lange. Deretter kommer det litt tyngre skyts, en "Vognbøsse" / "Stusser", ca 1750 med et skikkelig grovt løp. Siste og nederst en M 1711/41/51. Den blanke er en 1701 Soldatkårde med bred klinge og original vikling, samt monogram på begge sider.
Mvh. Bjørn E. Pettersen

jæger justnæs

Takk for at du deler gledene med oss, bjørnen!
De to småbørsene der; kolba vil vel fingere som en kinnstokk? Hvis det ikke er noe for juniorskyttere? Flott firkløver flankert av en nydelig brødkniv.
Best når det smeller!

bjørnen

Hei Jæger. Ja, jeg har fundert litt på det der med størrelsen, men det er et vanvittig arbeid som er lagt i de to små stusserne, så jeg vet ikke helt om de gjorde så mye ut av det til Juniorer (Foruten om det var noen viktige personer...........), eller damer, for disse er ekstremt små. Det er en del utskjæringer både i treverk og løp som er nøysommelig arbeid. Glemte også å nevne at de tomskilt begge to, men fikk ikke dette på bildet.
Mvh. Bjørn

Kammerherren

De to små der kan da ikke være særlig mye lengre enn en flankørpistol?? Lekkert stykke håndarbeide!! :-)
Kammerherren

The Norwegian

Et vakkert stykke historie,takk for at du vil dele bildene med oss.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net