Svartkruttbestilling

Started by The Norwegian, 07. March 2008 kl. 19:11:49

Previous topic - Next topic

The Norwegian

Heisan.

Jeg sendte en mail til Engelsrud for bestilling av svartkrutt,men det er jo ikke så lett å få tak i som jeg trodde.Fikk beskjed om at de måtte bestille 100 kg for å litt igjen for strevet.De mangler 70kg for at jeg og andre skal komme i gang.Om det er noen som trenger krutt så er det bare å sette seg på bestillings liste med en gang på denne mailen gunnar@fyrverkeri.no
Det er jo rette fora for å få til en bestilling da dere som jeg er opptatt av dette tildels over gjennomsnittet av befolkningen.

Her er svaret på mailen jeg fikk av de.

Hei xxxxxx

Vi legger inn en ordre hos vår leverandør når vi har fått en minimumsbestilling på 100 kg totalt.
Det mangler ca 70 kg.

Pris kr 520 + mva (650 kr / kg).

Høres kanskje mye ut men det er faktisk ikke spesielt god dekning på dette.

Mvh.
xxxxxx
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Øyvind F.

Problemet er å få det ut til distriktene. Dersom dette løses så vil det komme flere bestillinger. Jeg har vært i kontakt med Engelsrud om dette, og de virker ikke negative, men her trengs det forslag fra dere også mtp. hvordan dette kan løses. Mitt forslag er at det opprettes et lager i hvert distrikt (sør, vest midt og nord), og arrangeres en transport fra Engelsrud når kruttet er ankommet.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

øyvind

> Problemet er å få det ut til distriktene. Dersom dette løses så vil det
> komme flere bestillinger. Jeg har vært i kontakt med Engelsrud om dette,
> og de virker ikke negative, men her trengs det forslag fra dere også mtp.
> hvordan dette kan løses. Mitt forslag er at det opprettes et lager i hvert
> distrikt (sør, vest midt og nord), og arrangeres en transport fra Engelsrud
> når kruttet er ankommet.

i nord ville vel alta eller hammerfest vært bra.
hvis jeg vet at det er mulighet for å få svartkrutt opover vil jeg bestille.
mvh øyvind

Øyvind F.

Her var det lite respons. Er det slik at folk har krutt og at det ikke er interesse for å få krutt ut i distriktene? Her er et forslag til oppbevaringssteder, mest for å få i gang en diskusjon:
[ul]
[li]Østlandet: Engelsrud[/li]
[li]Sørlandet: Kristiansand? Har ikke Christiansand Artillerie Compagnie et lager?[/li]
[li]Vestlandet: Her er jeg inhabil. Den høyeste aktiviteten er vel i Bergen og Haugesund[/li]
[li]Midt-Norge: Trondheim?[/li]
[li]Nord-Norge: Alta eller Hammerfest er foreslått.[/li]
[/ul]
Er det noen som har forslag til hvordan transporten kan organiseres? Kan vi få «haik> med f.eks. en transport fra Dyno?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

> [li]Sørlandet: Kristiansand? Har ikke Christiansand Artillerie
> Compagnie et lager?[/li]

Det mener jeg at de har. Håper kruttmæster kan komme med mer info her.
Jeg vet ikke hvem som transporterer til de som driver med pyroteknikk her nede, mulig det er Orica/Dyno?
Jeg har lagt inn forhåndsbestilling hos Engelsrud.
Vi bør være kjappe i vendinga hvis vi ønsker krutt denne sesongen!
Best når det smeller!

Gunnar

Hei,

Etter tips fra webansvarlig har jeg registrert meg som bruker.
Undertegnede jobber med "kruttsaken" hos Engelsrud NFI Pyrotechnics i Oslo.
Som leverandør er jeg ikke uhildet, men jeg håper kan likevel bidra med noe informasjon.

Jeg kjenner ikke hele forhistorien her, men har fått med meg at det har vært en del fram og tilbake. Det som de facto er og blir noe av utfordringen (ved siden av prisen) er transport av svartkrutt innenlands (pga 1.1D transportklassifisering).

Dette gjelder ikke bare Norge, men faktisk hele verden (det ser vi som jobber med profesjonelt fyrverkeri).

Vi er over hele landet på arrangementer og transporterer 1.1.D i den sammenheng. Vi har allerede levert krutt til svartkruttskyttere i Trondheimsomr ifm et arrangement vi hadde der oppe 1. mars. Tilsvarende planlegger vi et pyrotekniske innslag på Bodø Airshow 15/16 juni og kan levere svartkrutt i den forbindelse. Dette er ingen permanent ordning men det bør vi kunne løse på litt sikt. Smarte ideer og forslag mottas med takk.
For til syvende og sist handler dette om organisering, samkjøp og samarbeid lokalt (klubbnivå) mm.

Avslutningsvis vil jeg påpeke at prisen 520 kr/kg kanskje kan virke litt stiv, men jeg jeg ønsker å påpeke at det _ikke_ er spesielt god dekning på handel av svartkrutt i de kvantumene det er snakk om. I motsatt fall hadde vel tidligere leverandører fortsatt med leveranse av svartkrutt.

Vi setter en bestilling hos vår leverandør i Tyskland så snart vi mottar bestillinger på minimum 100 kg (vi mangler ca 60 kg) i skrivende stund.

Mvh

Gunnar B
Engelsrud NFI Pyrotechnics
mob: 90 91 94 84
hjemmeside: www.fyrverkeri.no

kruttmester

Jeg skal undersøke saken:-)

Gunnar

> Jeg skal undersøke saken:-)

Hei Kruttmester,

Glemte å nevne at vi kan levere svartkrutt i Kristiansand ifm med 17 mai fyrverkeriet vi skyter der. Da er vi likevel på veien og kan levere svartkrutt på sørlandet (Kr.sand).

- Gunnar

kruttmester

Jeg jobber som sagt med å utrede mulighetene her i Kr.sands regionen. Kommer tilbake med mer når jeg har noe konkret:-)
Jeg vil gjerne ha leserne til å komme med konkrete forslag hva logistikken angår rundt et eventuellt lokalt lager. Her er det mange utfordringer. Hvem skal ha ansvaret/mandat for utlev.fra de lokale lagrene, og  hva med kontroll og  dokumentasjon? Skal vedkommende som har denne jobben få en kompensasjon for jobben? Jeg synes der er mange ubesvarte spm her så kom med innspill.

The Norwegian

Synes det er bra at vi har klart å få i gang en dialog på fordelingen av en eventuel levering.Synes det skal være en form for kompensasjon til de som skal være ansvarlige for fordelingen,men hva????

For å ta et eksempel på hva en skal få for en slik oppgave.

Jeg har tatt en felles bestilling på rundt 1500 hylser fra Bertram i Australia,der har jeg tenkt til å selge hylsene til kost pris og tjener ikke et øre på dette.Selv om dette koster meg en del kr å legge ut og en masse arbeid med å sende ut,purre osv.Dette fordi jeg synes prisene på hylser er alt for høye og at jeg gjerne gjør oss alle en tjeneste.

Ergo!
Så synes jeg at noen kunne ta på seg denne jobben GRATIS.Det handler om å tjene sporten og hobbyen vår og da synes jeg ikke at kruttet skal bli noe dyrere en det alle rede er.

Mvh.
The Norwegian
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

kruttmester

Det er prisverdig at du har giddet å gjøre den jobben med tomhylser, Norwegian, men jeg  ser noen andre utfordringer vedr. krutt.Tomhylser kan man lagre og oppbevare hjemme, dessuten er volumet betydelig mindre. Her må det tenkes videre for å finne akseptable løsninger. Jeg har pt.ikke fått mye respons fra mine "kilder" vedrørende ett eventuellt kruttlager i mitt distrikt. Dersom en skulle lykkes med å få innpass ved et godkjent lager, kan en kanskje fordele distribusjon/utlev. på de ulike lokale klubbene?(en slags turnus)