Norsk Husqvarna

Started by BEN74, 01. February 2008 kl. 14:46:35

Previous topic - Next topic

BEN74

Jeg kjøpte meg en av de første Norsk/svenske Remington m/1867. Levert fra Husqvarna. Det er utstyrt med vanligt kongsberg baksikte. Er det noen som har sett dette før? Har fått forslag om at det kan være et av de 5 geværene som ble brukt til prøveskytingene  etter at de svenskproduserte geværene kom til norge. For å se om de kunne benytte samme sikteoppslag som de norske geværene. Kontroll stempelet på pipa er Rustmester Lund sitt. Siktet er numerert likt resten av geværet. Det fulgte med en av eskiltuna sabelbajonettene som har fulgt geværet siden tidligt 1900tallet. Men denne er (desverre) ikke nummer lik med geværet. Det er rand tent og i veldigt god stand ,speilblankt løp. Geværet har Serie nr.1016 og sabelbajonetten er nr.1780. Håper noen med et gevær fra samme serie      (1870) med det vanlige svenske sikte disse ble levert med ,kunne legge ut et bilde. Så jeg får se hvordan det ser ut og. Ellers er jeg glad for alle opplysninger dere måtte ha om disse Husqvarna R.B.ene.

Hilsen BEN74

Leidangsbonde

Hei Ben74

Veldig interesant med bilder av denne modellen i så god stand.Jeg trodde faktisk disse 3000 geværene ble levert med kragsikte alle sammen.Interesant den er kontrolert av Lund.Da i årboken står at de fleste ble kontrolert av svenske løytnant Ammell.

BEN74

> Hei Ben74
>
> Veldig interesant med bilder av denne modellen i så god stand.Jeg trodde
> faktisk disse 3000 geværene ble levert med kragsikte alle
> sammen.Interesant den er kontrolert av Lund.Da i årboken står at de fleste
> ble kontrolert av svenske løytnant Ammell.

Hei Leidangsbonde. Jeg trodde også at de var levert med Kragsikte. Men så snakte jeg med et par samlere som sa at de var levert med et trapp sikte som var karakteristisk da det ser ut som det står feil vei. Det står også i haneviks bok at de var levert med krag sikte ,men så er det et annet sikte på de bildene det er av geværene. Det er ikke lett å vite hva som er rett her. (kansje de 3000 første er anderledes enn de 2000 som ble levert i 1872?)hvis du ser på bildet tatt av pipen ser du at det er slått inn WA over H en, dette er Ammell sitt stempel.

Hilsen BEN74.

Leidangsbonde

Hei Ben74
Ja så WA en etter jeg skrev.Sånn er det når en skriver før ser.Nesten sikker på at Trond har søstra også med kragsikte så jeg venter i spenning på "fasiten".Uansett veldig flott rifle,og artig at du fikk tak i den randtent.

Trond

Det er mulig at jeg (nok en gang) er en smule på bærtur, men jeg er ikke i stand til å se forskjellen på dette Krag "trappe" siktet og de vanlige norske Kragsiktene (noen bagatellmessige forskjeller er det riktignok, men trappen er der på samtlige av mine Kragsikter).

Såvidt jeg kan se, er siktet identisk med min norske Husqvarna - og tilnærmet identisk med de helnorske. Ser frem til å bli korrigert.

Trond

BEN74

Hei Trond. Hvis du ser på side 18 i Haneviks bok "Norske Militærgeværer etter 1867" ser du at de husqvarnaene har et annet sikte enn våre. Det øverste Geværet har og en annen pusse stang og. Så da må det være feil i boka hans. Det er lett å bli forvirret når de som skal ha greie på dette kommer med feil opplysninger
, jeg har snakka med to samliere som lever av å selge antikke våpen som begge sa at det skulle være et annet sikte på denne. Fint at det er folk her som virkeligt vet hva de snakker omm. Vet du om de som ble levert i 1872 har samme Krag sikte? Har du kansje en sånn og på lur? Fint med et bilde hvis noen har en av de. Takk for et oppklarende svar.

Hilsen BEN74

Sharps

Det er feil bilde i boka. Sendte han e mail rett etter boka kom ut og påpekte
akkurat det og, joda, det hadde sneket seg inn feil bilde.
Er en Husquarna 1867 her oppe i nord med Kragsikte, mener serienummeret er rundt 1100 en plass. Skal se om jeg får sjekket det.

Trond

Dermed høres det ut til at denne misforståelsen ble oppklart. Det stemmer at pusse stokken er bitte, litte granne annerledes enn den vanlige norske, men helt forskjellig fra den vanlige svenske. Andre forskjeller: Undersiden av bakkolben er ikke buet og det er jern og ikke messing kolbekappe.

Trond