Id og verdi på gamle våpen.

Started by spider, 13. August 2009 kl. 16:10:32

Previous topic - Next topic

spider

Hei
Jeg har noen gamle våpen som jeg gjerne skulle visst litt om og
eventuelt verdi da disse skal selges.
Jeg har prøvd å ta bilder av nummer og merker som står på disse.


Det er et kammerlading med bajonette og to munnladings gevær.

Håper noen kan  gi meg litt info om disse.

Mvh

Thomas

[link]http://picasaweb.google.no/kierulfthomas/GamleVapen#[/url]

langsen

Vet ikke verdigen på det men du kan få 10000kr av meg.
Hilsen  joar-51@hotmail.com

Kammerherren

Den ene er en kammerlader ja, sikkert lagd på Kongsberg. Den bajonetten, har den samme nummer som kammerladeren? Ser ikke helt tydelig på bildene, men den ser ut som en M1859. Verdien avhenger av tilstand med tanke på rust og skader.
Trenger flere bilder for å kunne gi et godt estimat på verdi.

Den ene munnladingsgeværet kommer også fra Kongsberg. Nå ser det ut til at stokken er kappet på den, så verdien på den raser en del av den grunn.

Den andre kjenner jeg ikke til.

Blankvåpnene ser slitne ut og er normalt da ikke fryktelig atraktive blandt samlere, men om de er skjeldne er de selvfølgelig verdt noe. Jeg overlater til andre å bedømme dem.
Kammerherren

Tinytim

Kammerladeren er en ombygd kammerlader for marinen M/1855/67, produsert Ca 1855 og bygd om til patron i 1867 verdi ca 7-9000 avh. av hvor mye rust det er i løp og mekanisme m.m, bajonetten passer men er merket med avd.nr for hæren, verdi ca 7-800.
Det andre geværet som er merket med kongsberg K er en omgjøring fra et danskt gevær, som tidligere nevnt så er det kappet og ikke i så bra stand, ikke så stor verdi. Det siste geværet vet jeg ikke hva er, men en eller annen sivil omgjøring, men heller ikke så verdifult.
Sabelen med løvehode er en dansk sabel tror modellen heter artilleri sabel M/1802, og hvis balgen er orginal og sabelen er hel og grei så er den verdt noen lapper.
De 2 siste er jeg usikker på men kanskje franske.

Dragon

Sabelen i balg er artelerisabel model 1802. Hvis balgen passer og sabelen er i god stand, byr jeg 8000,-

asp2@lycos.com

Kammerherren

Uff, flaut, jeg la ikke merke til Landmark ombyggingen på kassa..... Beklager!! :asswipe:
Kammerherren

Kammerherren

Om den døllebajonetten faktisk hører til den Landmark kammerladeren så er jeg villig til å gi 800,- for den.

Nå er du jo oppe i over 20000,- i verdisetting. Håper du ikke slo til på tilbudet til han som først svarte deg......:-D
Kammerherren

spider

Hei hei

Takk for mange flotte svar, og et fint forum.
jeg har ikke slått til på noe tilbud enda:-)
Men jeg føler at dere har gitt meg en glimrende verdivurdering av
våpnene mine.Det er også artig å høre litt om årstall og lignende.

Mhv

Thomas

langsen

D e mang som veit my om våpen og verdi på dæm,
men mett bu e fræmdeles 10000kr.

The Norwegian

Jeg får ikke opp denne linken med bilder, kan du fikse den?
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

spider

Hei alle sammen.

Takk for mange svar, jeg har fått svar på det jeg
spurte om og våpnene er allerede solgt.

Så derfor har jeg også fjernet nettalbumet
som de lå på.


Mvh Thomas

Tinytim

Våpnene er kjøpt av meg og det er mulig noen skal selges igjen eller byttes bort, ta gjerne kontakt for mere info og bilder( de er klare om noen dager)