Kan noen si noe om opprinelsen til disse to våpnen

Started by jontr, 16. February 2012 kl. 21:50:57

Previous topic - Next topic

krutnarr

> På min er det stemplet 1813 på løpet over låsblikket og i overkant på kolbekappen,den er stemplet1830 i treverket bak låsblikket.
> På låsen er det ingen tall,men MT eller NT under krone foran hanen,fremst på låsen er det stemplet BG.

Hei
Forskjellen mellom m1811 og m1815 er ikke stor. Stokken på m1811 er sortmalt/beiset mens stokken på m1815 er brunbeiset. Andre forskjeller går i filemerker og materielltykkelse å er veldig usikkert.
Nummerene du nevner på løp og kolbekappe (1813) er våpennummer. Nummeret på stokken kan være år eller våpennummer (har begge deler på noen av mine). Låsen som er merket kronet NT er laget v/  Norrtalje (2prikker over a;-))
BG er et kontrolloffiserstempel

arilar

Den riktigt store skillnaden mellan m/1811 och m/1815 ligger i laddstaken och laddstaksrännan. M/1811 har den laddstaken som har en cylindrisk klump i bägge ändarna och därför kräver en rejält större laddstaksränna. ;-)

krutnarr

> Den riktigt store skillnaden mellan m/1811 och m/1815 ligger i laddstaken och laddstaksrännan.

Det har du selvfølgelig helt rett i arilar. Jeg burde ha nevnt det. Det som av og til kan være litt vanskelig er å bedømme denne om du ikke har begge to for hånden. Spesielt for "de uinnvidde" :ikkeverdig: :nerd:

JollyRoger

> Morro at det kommer mange formeninger her. Det å kalle sideblikk for sekundærdel er bare tullete.

Ja, tullete er virkelig rette ordet, krutnarr. På hvilket av trådstarters bilder ser du sideblikket på dette geværet ?

Og, tullete er det også å annta et geværs opprinnelse utifra noe man ikke ser (sideblikket), forutsette at låsen er byttet (fordi det er "vanlig"), og ikke minst at årstallet (serienummeret ?) er feilstemplet. Yeah right ...

(Forøvrig kan du jo sparke meg bak med noen glupe ord for å "parrere min ovenfraogned-holdning" til Trond's innlegg nedenfor selv, krutnarr, istedet for å be Trond om det på chatten)

Tinytim

sideblikket er her, har ligget på Finn ei stund

krutnarr

> > Morro at det kommer mange formeninger her. Det å kalle sideblikk for sekundærdel er bare tullete.
>
> Ja, tullete er virkelig rette ordet, krutnarr. På hvilket av trådstarters bilder ser du sideblikket på dette geværet ?
Ingen. Les hva jeg skrev tidligere. Har aldri sakt at jeg har sett sideblikket.
>
> Og, tullete er det også å annta et geværs opprinnelse utifra noe man ikke ser (sideblikket), forutsette at låsen er byttet (fordi det er "vanlig"), og ikke minst at årstallet (serienummeret ?) er feilstemplet. Yeah right ...
Forutsetter at låsen er byttet for innpassningen ikke er god.....
Har aldri sakt at låsen er feilstemplett, men sakt at slike feil ikke forekom for da sitat:"måtte stempleren henge etter ørene på torvet"
>
> (Forøvrig kan du jo sparke meg bak med noen glupe ord for å "parrere min ovenfraogned-holdning" til Trond's innlegg nedenfor selv, krutnarr, istedet for å be Trond om det på chatten)
Her kan jeg bare si: Velkommen inn på chatten så prates vi over en kopp kaffe. (det gjelder dere alle ;-) Chatten er uformell og lærerik)

JollyRoger

Harald

Her er en svenske med J-formet sidebeslag, låset stemplet 1842 og bladfjæra til løpsbåndet vender framover. Er det da en M1840? Mvh H.

JollyRoger

Tja, si dèt. Ble det noen konklusjon her i det heletatt ?

asle

harald lyst å dele info om din carl gustav 1842? her er et bilde av min.

Har allerede startet en tråd på spørsmål om min men slenger inn et bilde, ser det er mye kunnskap ang disse så kommenter gjerne på min tråd og :)

Edit: Ordnet på bildeoppsett, laget lenke til tråden og slått sammen to innlegg til ett. JJ