Sjokk... Hva sa du? Lagd i 1843?

Started by Bone, 17. March 2012 kl. 13:23:11

Previous topic - Next topic

Bone

Så da måtte jeg jo sjekke...

Han sa det var en kammer-lader fra kongsberg våpenfabrikk laget i 1843 ca...
Viste meg siden hvor vi kunne finne at det var laget 400 stykk mellom 1842 og 1844.
Så fortalte han meg om serie nummer og sikte og slikt. Jeg har også en bajonett påmontert.

Så nå har jeg lest litt på siden, og funnet ut litt mer. Men det hadde vært veldig  moro å få noe av dette bekreftet av folk som definitivt vet mer om dette enn meg!

Har funnet kronet K på kolbe og på bajonett. Utifra disse sidene stemmer alt han sa...

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0017

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Bajonett&weaponid=BLANK0003

Han sa at serienummeret på geværet var 274 og jeg fant på bajonetten: 014

Lær "pinnen" er også der forresten.

Jeg har også i senere år tatt den fra hverandre og oljet den.

legger ut bilder og håper på svar.

ALL info er bra info!

Bone

Tinytim

Veldig mye bilder, men få av det som sier hvilken modell dette er, men nok til å si at dette er en omgjort 1849, modellen blir 1849/55. Det burde være mulig å finne årstallet både oppe på kammeret og under på låsen.

Bone

okey, så hva nøyaktig vil du ha bilde av? Hele geværet foreksempel?

Kan ikke si at jeg har funnet et konkret årstall på det, det var hovedsakelig derfor jeg ble så sjokert når han sa 1843...ca...

Tinytim

ta bilde av låsen på undersiden av geværet, få med fremkant der reimbøylen sitter, samt ta et bilde av oversiden, få med siktet og kammerstykket.

Leidangbonde

Hei Bone !

Ser med tilfredshet at du har funnet riktig fora for spørsmål om din oldefars klenodie.
Beklager at det gikk for fort for meg. Må nok si meg enig at det ligner mer på 1849/55.Serie nummerne startet på 1 på denne modellen også.(det samme gjelder 1846 modellen.) Det er i hvetfall en børse som var en fryd å se. Hvis du spør på forumet kan sikkert noen hjelpe deg med regiment merkingen på kolbekappen slik at du får vite hvilket kompani den var brukt.Det er mange som har kulestøypetenger for spiss kuler på forumet (jeg bestilte desverre ikke slik),men noen kan sikkert hjelpe deg med en neve spisskuler.For din tang kaster rund kuler til de gamle siktene før 1855.Kan være morsomt å ha noen slike selv om du ikke har tenkt å skyte.

Leidangbonde

Lurer på om den ble brukt av Romsdalske Nationale Musketer Corps C-kompaniet ? Var vel RMCC på kolbekappen ?