"The sporting rifle and and its projectiles"

Started by malle, 30. December 2012 kl. 10:40:51

Previous topic - Next topic

malle

Jeg antar at denne boken er gammelt nytt for mange, men det er sikkert andre enn meg som ikke var klar over at den er tilgjengelig som PDF.

The sporting rifle and its projectiles

Jeg har kost meg med denne i romjulen. Dersom andre har tips om tilsvarende bøker som er tilgjengelig på nett, så er jeg ytterst takknemlig!

Det jeg finner interessant er at man antar at utviklingen og kunnskapen om sportsvåpen har kommet langt siden siste halvdel av 1800-tallet. Likevel så gir boken en beskrivelse av de problemstillinger som er hyppigst diskutert også i dag; som feks valg av løpslengde, kuler, kaliber og riflestigning.

Det er dessuten liten tvil om at forfatteren har vært en og annen tur på jakt! Her beskrives valg av rifler på jakt etter alt fra ekorn til tiger.

jæger justnæs

Takk, malle!
En samtidsbok fra fortiden, midt i blinken for oss som er født et hundreår eller to for seint :-)
Det er kanskje akkurat NÅ jeg oppdager at et nettbrett klatrer på toppen av må ha-lista for å lese denne på senga.
Får vel klare seg en stund med laptopen i godstolen også.

TB
Best når det smeller!

malle

Nettbrett har jeg blitt veldig glad i, men jeg foretrekker fortsatt en utskrift på papir når jeg skal lese for å lære.

Litt gulnet papir og en flortynn porselenskopp med te foran peisen hadde vært akkurat passe!

proud.norwegian

Anbefaler en bokserie fra The Badmington Library ...  jeg har selv noen orginalutgaver fra ca. 1885 ...