Krag-Petersson

Started by jørn, 11. March 2014 kl. 20:31:55

Previous topic - Next topic

jørn

Hei, er der noen som kan si meg salgsverdi på en Krag-Petersson. Denne er hel og pen. Er også randtent, sikkert ikke skutt så mye med de siste hundre åra. Svensk produsert i 1879 nr.646.

Mvh Jørn

krutnarr

> Hei, er der noen som kan si meg salgsverdi på en Krag-Petersson.
> Mvh Jørn

Hei.
Flott KP Jørn :-D
Priser på disse er avhengig av etterspørsel (sef...)Har sett at de er blitt solgt for alt mellom 10 og 25 tusen+. Uansett så skal/bør de koste godt over hva en Norsk urørt Jarmann koster, som de fleste er inneforstått med at skal koste 20 tusen+.
Her er det snakk om samlerverdi. Original nummerlik "urørt" Norskprodusert bøsse har høyest verdi. Svensk ikke langt unna. Ikke selg om du ikke er helt nøtt. Disse bøssene er nesten umulige å skaffe seg i urørt stand. De er på vanskeligrad med m/1711'n;-)
:nerd:

Fagerstad

At ein KP ligg over ein norsk jarmann trur eg ikkje eg ville seie meg einig i. KP dukkar opp av og til, men urørte norske jarmanngevær ser ein ikkje ofte. Svensk jarmann ja, men ikkje norske. Derimot så har eg ikkje sett norsk KP til sals. Men ja, det er kjøparen sin desperasjon som styrer prisen :-D

valkyrien

Etter min erfaring med svenskeproduserte KP rifler så har de som regel vert billigere en originale militære Jarmann rifler fra Kongsberg.
Hvis bildene gir et rett inntrykk av rifla så mener jeg den er verd maks kr 20000, 5-10 tusen mindre en norsk Jarmann i tilsvarende stand. Jeg har forutsatt at det er et nummerlikt våpen i god mekanisk stand

Ei norsk produsert KP rifle er etter min mening merkbart  dyrere en svensken.

Dette er bare min subjektive mening og med det faktum at dette uansett er et sjeldent våpen skal jeg allikevel ikke bli overasket hvis den blir priset høyere.

krutnarr

Morro med litt flere innspill :-)
Enig at kongsbergproduserte KP'r er vesentlig dyrere da det kun er produsert 17stk. der.
Carl Johans Værft i Horten med noen få kongsbergdeler,produserte ca375stk og Carl Gustavs Stads geværfaktori i sverige produserte resten av de totalt 975 bøssene.
Det er produsert 30000 Norske Jarmannrifler. Det finnes en god del kjente. Jeg tør påstå at det finnes flere jarmann enn KP'r av forumets lesere. Hvilket som er sjeldnest er umulig å vite. Begge er sjeldent i omløp i urørt stand.
Jeg har begge, men ingen av de er urørte ;-)

valkyrien

Ja, er enig med deg at KP riflen må våre sjeldnere en Jarmann rifla, selv om det er langt mellom dem også.

Det urettfordige hva den svenske KP riflen angår er at andre og mindre sjeldne våpen er mer etterspurt.

Feks så er prisen på marinens perk våpen fra 1840 tallet lavt priset i forhold til sjeldenheten og produksjonsantallet.
KV Musketter + pistoler for hæren er derimot mye høyere priset og for flere av disse x flintlås våpna har de antagelig et høyere produksjonsantall en marinens våpen. Men disse er jo forresten også vanskelige å finne og så er det i tillegg dette med etterspørselen!!!

Jeg har lenge hatt sansen for marinens våpen og håper de får den kred. og oppmersomhet de fortjener.:-)

Fagerstad

I og med at eg har to jarmann og ein svensk KP så stemmer det statistisk med det du seier ;-) Men eg betalte meir for begge jarmann (originale hær og marine) enn eg gjorde for KP, sjølv om den har nummerlik bajonett også. Ein kan vel ikkje akkurat samanlikne bajonettprisar med våpenprisar, men jarmannbajonettar ligg skyhøgt over KP-bajonettar.

Trond

Kanskje på tide med en liten opprydding her. Det er riktig at det ble produsert 14 eller 17 KP'er på Kongsberg. Meg bekjent er ingen av disse kjent i dag og de går antagelig heller ikke inn i den "vanlige nummerserien".

De første 300 KP'ene er produsert på Carl Gustaf Stad, de neste 100 er i sin helhet produsert på Carl Johans Vern, muligens med deler fra Kongsberg, samtlige av de øvrige har deler produsert på Carl Gustaf Stad, men de siste ca 275 ble montert på Carl Johans Vern (dette tatt ut av hodet).

Så Jarmann, disse ble bl.a. brukt som armeringsjern på 1920-tallet, 5000 ble gjort om til harpungeværer og jeg har sett et bilde fra Raufoss av tyskes soldater som heller parafin over en stabel med Jarmenner som er ca 2 m høy og minimum 20-30 m lang - og der forsvant resten.

Det var noen Jarmenner i sjøbodene nordover, men allerede for 40 år siden var det stort sett vanskelig å se forskjell på treverk og metall på de jeg har sett av disse. Jeg tviler på at det er stort mer enn 300 M1884 i behold på såvel museer som hos samlere.

Verdier: En 100 % strøken svenske - kr 20 000, en 100 % serie # 301-400 - kr 35 000. Den som vises her er ikke 100 % strøken etter min mening.

Trond

Jeg knipset et par bilder av mine to beste. Den innerste er en CJV i nesten strøken tilstand, fikk den hos lensmannen i Tvedestrand for herrens mange...

Jeg var på Marinemuseet i Horten en gang på 1970-tallet og fikk vandre rundt i magasinet. Der registrerte jeg at de ikke hadde én eneste Landmark av noen type, å de fikk tre forskjellige Landmarker i bytte mot den KP'en som jeg syntes var den beste, men det er dessverre en svenske og den er et godt stykke fra strøken i skjeftet (riper & små hakk).

krutnarr

>Det er riktig at det ble produsert 14 eller 17 KP'er på Kongsberg. Meg bekjent er ingen av disse kjent i dag

Enig med deg at de Kongsbergproduserte glimmer med sitt fravær.

> Så Jarmann, disse ble bl.a. brukt som armeringsjern på 1920-tallet, 5000 ble gjort om til harpungeværer og jeg har sett et bilde fra Raufoss av tyskes soldater som heller parafin over en stabel med Jarmenner som er ca 2 m høy og minimum 20-30 m lang - og der forsvant resten.

Dette er den "vanlige" leksa som dukker opp i en Jarmanndiskusjon :duell:  Noen ble sikkert brukt til armering. Den skjebnen har også en haug Remingtonrifler lidd. At "resten" skal være brent på bål er svært dårlig dokumentert. Det skulle ikke forundre meg om det pluttselig dukker opp en bunker med 10 000 Jarmannrifler. Det finnes mange slike bunkere som ble gravd ned rett etter krigen (ref. omr. Bodø);-) Det var 1900 Jarmanner som ble omgjort til fangst og reddningsgevær. :-)

>
>  Jeg tviler på at det er stort mer enn 300 M1884 i behold på såvel museer som hos samlere.

Mulig det, men heilt umulig å vite. Det henger en del sånne rundt forbi. Det faktum at KP'n bare ble produsert i 975 eksemplarer mot Jarmann's 30 000 eksemplarer er vell det eneste sikkre dokumenterte en har her foreløbig.:nerd:

Jon

Artig lesing denne tråden, der har versert endel påstander om våpnene som er nevnt i denne. Et lite bidrag fra meg angående KP produksjon på KV er et tresnitt fra Industriudstillingen 1883 som vi må tro er ment å vise KV's produksjon på den tiden.
Etter det jeg kan se: ingen KP'er.
Der er endel Remington og noen Jarmann samt kongens emblem (O II) laget av Lef. revolvere. Ellers div.

Ble der laget noen få KP forsøkskarabiner på KV?

Trond

Først en liten digresjon, her er en tidlig forgjenger til det som etter hvert skulle bli Krag Petersson. Dette er den Kragpatenterte tennstempelriflen ala Larsen i militærutgave (jeg har bare en sivil variant av denne selv).

Jeg har sittet og finlest litt om KP. Det ble antagelig laget tilsammen 33 KP'er på Kongsberg i perioden 1872/3-1874. De første tre merket A, B og C. De øvrige 30 i en (Kongsberg tradisjonen tro) nummerserie som også resulterte i noen unummererte rifler. Good grief!

Når det gjelder Narrens tvil til Raufoss stabelen, er dette et bilde jeg selv har sett for riktignok mange år siden og som jeg irriterer meg grønn over at er umulig å oppdrive i dag. Men det er uomtvistelig sant.