Christian den 7

Started by Tinytim, 19. March 2014 kl. 19:39:51

Previous topic - Next topic

Tinytim

Jeg var og hentet et ganske flott våpen i kveld, som er merket med C VII speilmonogram innlagt med sølvtråd, jeg har aldri sett C7 som romertall på våpen tidligere og lurte på om noen andre har sett noe lignende.Det ser ut til å være et "sivilt" type våpen.
 Jeg har bare bilde av monogrammet her på hybelen, får legge ut hele våpnet når jeg kommer hjem.

Tinytim

Her kommer noen bilder av hele geværet, som dere ser så er det ganske flott laget med mange fine detaljer, men desverre ikke signert på noen måte som jeg kan finne(enda).Det har damask glattløpet pipe
Det har vært flintlås men omgjort til perkusjon på en veldig enkel måte.

jæger justnæs

Gratulerer med fint gevær, Tinytim. Her var det flotte fasonger og graveringer.
Omgjøringen til perkusjon er simpel men fungerer nok bra. Tydeligvis laget i en annen tid og av en med mindre penger enn opprinnelig eier.

Angående speilmonogrammet har jeg lite å komme med, men noen av myntene fra hans (tidlige?) periode som konge var preget med "enkeltmonogram" C VII. Se for eksempel på denne 4-skillingen fra 1783.
Best når det smeller!

Tinytim

Takker
Jeg har også sett det på bl.a mynter men aldri på våpen, der brukes det stort sett en variant av C7.

G.Larson

Det var en artig form for ombygging til perkusjon. :-)
Ståle B.

Trond

Det er mange måter å spare penger på. Denne ombygningen var en av de mer kreative. Den ser ut som om den er omgjort i Danmark?

arilar

Denna variant av konversion från flint till slaglås är svåra att hitta idag. En intressant övergångsform som är väl värd att bevara.

Tinytim

Sånne flotte våpen bør tas vare på, det er jeg enig i men det blir nok ikke meg siden dette er et stykke på utsiden av samleorådet mitt, men jeg r interessert i historien bak dette og det hadde vært morro å funnet ut hvem som lagde det og til hvem.
Jeg har tatt ut løpet og funnet en merking der som består av en rosett og bokstavene DA inne i en firkant, jeg kan ikke finne dette stempelet i Støckel.

jopesj

Gratulerer med flott børse!
Den ombyggingen fra flint til perk er virkelig artig! Jeg har lagt ut dette bildet tidligere her på forumet, men det kan sikkert publiseres på nytt i sakens anledning.
Denne børsa henger på Hvam gårdsmuseum på Øvre Romerike.

Jopesj